Tumult om slot in Schager raad

• woensdag 30 oktober 2013
  • Categorie: , ,

• Schagen * Wethouder Jan Bouwes - en met hem het voltallige college van de gemeente Schagen - wankelde gisteravond als nooit tevoren.
    Richard Zut

Oorzaak was de heikele kwestie rond de exploitatie van het Slot Schagen, die op de agenda stond van een tumultueus verlopen gemeenteraadsvergadering.

De voltallige oppositie sprak schande van de gang van zaken in met ruim 150 belangstellen gevulde tribune van de raadszaal. De oppositie voelde zich 'geminacht door het college en 'monddood' gemaakt door de voorzitter van de raad, de nieuwe burgemeester Marjan van Kampen die haar allereerste raadsvergadering leidde. SP-fractieleider Jan-Pjotr Komen en alle andere oppositiepartijen vuurden dik twintig kritische vragen af op wethouder Bouwes over diens als 'zeer dubieus' beschouwde rol in de zaak. Antwoorden kregen ze (nog) niet.

______________________________________________________________

Raad eist antwoord

Oppositie des duivels over optreden college en coalitie

Richard Zut

Schagen - Na diverse schorsingen, waarbij de spanningen zeer hoog opliepen en velen op de bomvolle tribune zich hardop afvroegen of wethouder Bouwes zelf zou aftreden bood hij excuses aan voor zijn 'onhandige aanpak'. Ook beloofde hij 'lessen te trekken uit het gebeurde'. Maar aftreden deed hij niet. Wel gaf hij aan verder te willen met de bevindingen die de op zijn initiatief door college en raad ingestelde commissie van wijzen heeft gepresenteerd in een memorandum. Die commissie adviseerde onder meer om een externe begeleider aan te stellen die 50.000 euro kost en binnen twee maanden orde op zaken moet stellen in Slot Schagen en daarbij moet kijken naar een partij die het hele Slot exploiteert. Toen de rook was opgetrokken na alle emotionele en heftige debatten, was de conclusie dat het collegevoorstel om uitvoering te geven aan het advies van de commissie van wijzen met iz tegen is stemmen werd afgewezen. Ook de VVD-motie om de besturen van Slot Schagen zelf de exploitatie op orde te laten brengen, vond geen steun. De impasse is daar.

Burgemeester Van Kampen: „We nemen dit voorstel dus terug en moeten dit snel verder bespreken."
    _____________________________________________________________

NHD