Slot splijtzwam Schager politiek

• donderdag 31 oktober 2013
  • Schagen - VVD laat eigen wethouder vallen * College B en W schoffeert oppositiepartijen * Slot-bestuur minacht gemeentebestuur met totaalovereenkomst Kasteel Schagen BV
    Richard Zut

Nog ruim vier jaar zijn gemeenteraadsleden van Schagen tot elkaar 'veroordeeld'. In een voor de coalitie comfortabele verdeling van 18 tegen 9 zetels. Of bedriegt de schijn? Een bloemlezing.'Als die negen oppositieleden door de burgemeester ook nog eens de mond worden gesnoerd, tja, dan kan de oppositie net zo goed naar huis gaan en kunnen ze maar beter helemaal niet meer meedoen aan commissie- en raadsvergaderingen, concludeerde een geschokte D66- fractievoorzitter Frans Bas dinsdagavond tijdens het nu al historische Slot Schagen-debat.

Bestuursarrogantie

'Jullie maken er een potje van daar in het westen in Schagen, is de conclusie van de commissie van wijzen, uit het oosten, zuiden en noorden van het land, sprak Friso Teerink van Duurzaam Natuurlijk Anders   (DNA). 'Bestuursarrogantie noemde ik het optreden van het college met wethouder Jan Bouwes voorop in september al, maar het is zo mogelijk nog erger geworden, zei Hans Kröger van JESS. Perry Vriend van Seniorenpartij Schagen sloot zich daar naadloos bij aan.

De vijf man sterke coalitiepartij VVD tackelde en passant haar eigen wethouder Jan Bouwes door tegen 'zijn' collegevoorstel te stemmen, waarin de raad werd gevraagd 25.000 euro te betalen aan een externe troubleshooter voor Slot Schagen. Dat, gevoegd bij de negen opposanten en de stemverklaring van PvdA'er Marc Moussault, zorgde ervoor dat uren verhit debatteren resulteerde in helemaal niets. Geen consensus. Sterker nog: het college moet haar huiswerk overdoen.

Minachting

Burgemeester Van Kampen zei gisteren: '1k wil zo snel mogelijk alle fractievoorzitters bij elkaar roepen om over de ontstane situatie rond Slot Schagen te spreken: Maar misschien had ze dat beter vooraf kunnen doen, klinkt het in oppositiekringen. D66-leider Bas stelde dat het bestuur van Slot Schagen de raad minacht: 'Hoe verklaart wethouder Bouwes hun mededeling dat Igesz ons en het Slot juridisch klem kan zetten? Nee, het huidige bestuur kan dat helemaal niet doen, gezien de smet op haar blazoen. Daar moet een mediator bij komen.' Wat Perry Vriend betreft maakt het Slot-bestuur plaats voor de Stichting 'Vrienden van het Slot'. Frans Bas in een tweet: lk schaam me echt hier deel van te zijn'.

NHD
    ____________________________________________

Bestuur: 'Exploitatie gehele Slot naar Igesz'

Richard Zut.

Schagen * Het bestuur van de beheersstichting en de exploitatiestichting Slot Schagen blijken op 23 oktober 2013 eigenhandig een nieuwe overeenkomst te hebben gesloten met Kasteel Schagen BV, eigendom van William en Gerda Janssen van Best Western Slothotel Igesz.

„Met als streefdatum 1 januari 2014 komt de exploitatie in handen van deze partij", schrijft het bestuur - minus wethouder/bestuurslid Jan Bouwes - aan college en gemeenteraad. ,Daarmee geven we uitvoering aan op 20 september verzonden e-mailbevestigingen met daarin de toen al gemaakte afspraken. Die zijn daarmee juridisch vastgelegd."

__________________________________________________

NHD