Peuterspeelzaal verdwijnt

• donderdag 17 oktober 2013
  • Hollands Kroon - Hollands Kroon stopt in 2015 met subsidie en zet in op zorg voor kinderen met problemen.
    Als de raad akkoord gaat met de begroting van het college van Hollands Kroon gaat er vanaf 2015 geen stuiver meer naar de peuterspeelzalen. Voor de peuterspeelzalen betekent dat einde verhaal. De gemeente wil met de vrijgekomen twee ton extra inzetten op Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VVE)  voor 'kwetsbare' kinderen.

„Er zijn straks twee opties", stelt wethouder Jan Steven van Dijk. „We richten speciale VVE-peuterspeelzalen in waar kwetsbare kinderen terecht kunnen en/of er komen kinderdagverblijven die speciale VVE-trajecten aanbieden. Alleen de kwetsbare kinderen komen hier voor in aanmerking. Het is straks aan het consultatiebureau om aan te wijzen welk kind kwetsbaar is."

Kinderen die zich normaal ontwikkelen vallen hierdoor helaas tussen wal en schip, beaamt ook de wethouder. „Want een kinderdagverblijf is niet voor elke ouder een optie", stelt Carla Winter van Stichting Peuterspeelzalen De Hooijbergh. „En hoe kan het consultatiebureau zo'n beslissing nemen op basis van één consult per jaar? Met als gevolg dat er kinderen zijn die helemaal niet meer naar een vorm van opvang gaan waar ze vroegschoolse educatie krijgen en dus een leerachterstand op kunnen lopen. Het kind is de dupe en uiteindelijk is de gemeente alsnog hoge kosten kwijt omdat scholen meer werk aan de kinderen hebben. Daarnaast zullen veel peuterleidsters (bij Stichting De Hooijbergh zijn het er al veertig) met VVE-opleiding op straat komen te staan. Ze zijn over het algemeen wat ouder en zullen moeilijk een baan vinden. Waarschijnlijk komen ze in de bijstand terecht, wat ook weer betaald moet worden door de gemeente. lk begrijp deze vorm van 'bezuinigen dan ook totaal niet."

Volgens Van Dijk is het kiezen uit twee kwaden en is het bezuinigen op peuterspeelzaalwerk 'de minst schadelijke keuze'. ,,We moeten zorgen dat er voor de meest kwetsbaren eenvangnet is. Op deze mauler doen we er alles aan de kwetsbare kinderen te vinden en te ondersteunen." Vanavond is er in het gerneentehuis een hoorzitting over het onderwerp. Schoolbesturen, coördinatoren van peuterspeelzalen en oudercommissies gaan inspreken in de hoop de gemeenteraad te overtuigen.

NHD