List kan redding bieden

• vrijdag 18 oktober 2013
  • Hollands Kroon - 'Zelfs president Obama harnert op belang van peuterspeelzaalwerk'

Mike Deutekom

Een list kan zowel het peuterspeelzaalwerk in Hollands Kroon redden, als een bezuiniging voor de gemeente opleveren. Dat zei Jacco Dros gisteren namens het intergemeentelijke peuterspeelzaalwerk in de Noordkop. Dros zei dat tijdens de hoorzitting over de begroting van de gemeente. Als peuterspeelzalen op papier kinderopvang worden, maar wel hun normale werkzaamheden voortzetten, kunnen ouders bij het Rijk een toeslag aanvragen en kan de gemeentelijke bijdrage worden teruggeschroefd, zo stelt Dros.

Over dat 'creatieve boekhouden' waren de peuterspeelzalen nog met wethouder Jan Steven van Dijk in gesprek, toen ze te horen kregen dat het college van Hollands Kroon vanaf 2015 de subsidiekraan helemaal wil dichtdraaien. „En dat zou het einde betekenen van het peuterspeelzaalwerk in Kreileroord, Slootdorp, Westerland, Hippolytushoef, Den Oever en Middenmeer. Als we ouders het gat moeten laten dichten, kost hen dat jaarlljks 400 euro per kind extra."

Vele tientallen medewerkers, ouders en de directies van de peuterspeelzalen probeerden gisteren de gemeenteraad op andere gedachten te brengen. Burgemeester Nawijn kreeg 2600 handtekeningen overhandigd van tegenstanders van het plan.

„Alle kinderen volgen bij ons nu Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VVE)", zei Marga Hendriks namens de peuterspeelzaaldirecteuren. „Wij hebben een signaleringsfunctie. Onbegrijpelijk dat het college de stekker uit de eerste schakel in de jeugdzorg wil trekken."

Volgens John Deckers van het samenwerkingsverband van alle scholen binnen de gemeente, staat de voorgenomen bezuiniging haaks op het landelijke beleid en het eerdere gemeentelijke beleid. „Er is tussen gemeente, kinderopvang, peuterspeelzaal-organisaties, schoolbesturen en het Samenwerkingsverband een convenant VVE afgesloten waarin we met elkaar afspraken hebben gemaakt over leerlijnen zodat we taal en ontwikkelingsachterstanden in alle kernen kunnen:aanpakken. Zelfs president Obama onderschreef in een speech het belang van de peuterspeelzaal en gelijke kansen voor aIle kinderen."

NHD

Ik heb nooit begrepen waarom ouders zonder kinderen of vrijgezellen moeten meebetalen aan de kinderen van ouders die wel voor kinderen hebben gekozen. Om discriminatie te voorkomen zouden ouders van kinderen ook moeten meebetalen aan de hobbies van anderen.

Het is net als de kinderbijslag!

Je hebt kinderen: dan krijg je kinderbijslag.

Je hebt een boot: dan moet je weeldebelasting betalen.

Kortom: Jij wilt kinderen; dan ga je hier lekker zelf voor zorgen
    en betalen. Kinderen horen niet in de OPVANG. Het zijn geen
    beesten.

Bovendien, je zult maar werkgever zijn tegenwoordig. Dan neem je
    natuurlijk geen vrouw aan als personeel als het even kan.

Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in het leven! Kinderen of werk
    maar niet alle twee.