'Huisvesting grote groep arbeiders kan prima'

• donderdag 31 oktober 2013
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Arbeidsmigranten kunnen prima als grote groep bij elkaar wonen, als je de randvoorwaarden maar goed op orde hebt.
    Tot die conclusie komt wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon, na een bezoek aan een grootschalige accommodatie voor arbeidsmigranten in Ede. „We zijn enorm onder de indruk. Ze hebben ons rondgeleid in een voormalige legerkazerne waar 410 arbeiders verblijven. Alles is daar op orde. Genoeg recreatiemogelijkheden voor de bewoners waardoor er geen sprake is van overlast. Een grootschalige accommodatie van dit formaat zie ik niet voor me in Hollands Kroon, maar het is goed om te zien hoe andere gemeenten het regelen."

Meskers, tevens voorzitter van de projectgroep voorzieningen in he project Kompas dat de regelgeving rond arbeidsmigranten coördineert, zet in op grootschalige accommodatie voor arbeiders in Hollands Kroon. „Aan de rand van kernen, maar niet zodanig geisoleerd dat ze niet in de kern zelf komen. Het is de bedoeling dat ze hun boodschappen doen in de plaatselijke winkels en echt een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de dorpen. Per locatie moeten we bekijken welk aantal verantwoord is."

De hoop van Meskers is dat ze uiteindelijk kiezen voor een toekomst in.Hollands Kroon. „Dat ze een huis huren of kopen en hun leven hier opbouwen. Want zonder deze arbeiders zouden heel veel bedrijven in ons gebied enorm in de problemen raken."

Vanavond bespreekt de gemeenteraad de kadernota over dit onderwerp.

NHD

Raadsagenda Hollands Kroon 31-10-2013