Het gaat ook over geloofwaardigheid

• zondag 27 oktober 2013
  • Categorie:
  • Schagen - Het gaat komende dinsdag ook om politieke geloofwaardigheid:
    Hans Duin

De politieke partijen in de gemeente Schagen praten komende dinsdag in de raadsvergadering al lang niet meer alleen over het Slot. Ze hebben het ook over hun eigen lot voor de komende ruim vier jaar. Ruim vier jaar? Ja, want in verband met de herindeling doet Schagen niet mee aan de raadsverkiezingen volgend jaar.
    De coalitie krijgt dinsdag een laatste kans om vertrouwen terug te winnen.

Het gaat komende dinsdag ook om politieke geloofwaardigheid: kan er een besluit worden genomen, waar blijkens de reacties op straat, in de media en in de raadszaal bij de laatste vergadering heel veel mensen tegen zijn? Mensen, die het Slot zien als een clubhuis, dat niet van de Schager samenleving vervreemd mag worden.

Met daarbij de brede maatschappelijke verontwaardiging over het bedrag van 50.000 euro, dat een begeleider van het proces naar een nieuwe toekomst van het Slot moet kosten. Dat bedrag is niet uit te leggen in een tijd van rigoureuze bezuinigingen. Los daarvan: is iemand die zichzelf in twee maanden tijd 50.000 euro waard vindt, het ideale type om de charmes van een vrijwilligersorganisatie op waarde te schatten? En als laatste: is het een halve ton voor het oplossen van een probleem, dat echt helemaal geen probleem was, niet heel veel geld?

Ruïneus

Als over een aantal maanden het Slot inderdaad naar Igez gaat en de begeleider heeft zijn 50.000 euro ontvangen, dan zullen de gevolgen voor de politiek ruïneus zijn. Velen zullen hun toch al onvaste geloof in de politici verliezen. Het zal een dreun zijn die een lange nagalm zal hebben bij de kiezer, rnogelijk zelfs een van ruim vier jaar. En vele vrijwilligers worden dan door de politiek gevoed met een ongezond portie cynisme.

Eerder deze week hield ik in deze krant een pleidooi voor het recht van enquête: de raad zou betrokkenen onder ede moeten kunnen horen. Dat is door een aantal mensen uitgelegd als aan schop tegen het toch al zere been van Bouwes. Ten onrechte. Het is volgens mij de enige manier waarop Bouwes het geschokte vertrouwen in hem kan herstellen.

_______________________

Er wordt gedraaid. Er zit
    meer achter. De reacties
    van de burger inzake het
    slot zijn niet mis. De
    coalitie krijgt dinsdag een
    laatste kans om vertrou-
    wen terug te winnen.

NHD

Dekker zei

De burgers hebben allang geen vertrouwen meer in de politiek, de opkomst wordt steeds minder omdat stemmen geen enkele zin meer heeft omdat de politici, eenmaal op het pluche alleen aan zichzelf en hun vriendjes denken.