Gek worden van het altijd aanwezige geluid

• zondag 6 oktober 2013
  • Categorie: , ,
  • Heerhugowaard/Noordkop - 'Het geluid is het afschuwelijkste wat er is'

Roel van Leeuwen

Een bewoonster van de Stad van de Zon in Heerhugowaard doet met een snikkende stem haar verhaal aan Noord-Hollandse Statenleden die een dagje op tournee gaan langs de windmolenexcessen in de polder. Het heeft ergens wat weg van ramptoerisme. Een bus vol Statenleden, die uitstappen bij zorgvuldig geselecteerde plekken waar wordt geleden door Noord-Hollanders. Burgers die niet kunnen slapen omdat een windturbine te dicht op hun huis is geplaatst, die gek worden van de almaar ronddraaiende wieken.

Jarenlange strijd.

Het zijn de meest beruchte windturbines van Noord-Holland die de Statenfractie van de PVV - de organisator van de excursie en tegenstander van windenergie — heeft uitgezocht. Berucht vanwege de jarenlange strijd die de omwonenden voeren om deze turbines weg te krijgen.

In de Stad van de Zon staat het ontvangstcomite klaar als de bus arriveert. De hele buurt lijkt te zijn uitgelopen. Het busgezelschap wordt door een tuin geloodst, naar een plek waar de dichtstbijzijnde turbine - die circa 350 meter verderop staat - het best is te zien en te horen.

„Wat je ook doet, je wordt voortdurend met het geluid geconfronteerd", zegt een bewoonster die het helemaal gehad heeft met de overlast. „Ik ben naar een dokter gegaan en loop nu bij een psycholoog." Ze krijgt bijval van een buurtbewoonster, die de windturbines vergelijkt met een druppelende kraan. ,,Het gaat er niet om hoe hard het geluid is, het is altijd aanwezig."

Via Sint Maartensbrug, waar een illegale windturbine op iets meer dan tweehonderd meter van het huis van Ina Vonk is geplaatst (volgens haar advocaat is haar huis door de windturbine vijftig procent minder waard geworden), rijdt de bus naar een molen aan de Slikkerdijk in Anna Paulowna. Omwonende Tineke Sijm stapt de bus in. Geëmotioneerd doet ze haar verhaal. Ze vecht al drie jaar tegen een windturbine. „We hebben ons huis voor 14.000 euro laten isoleren, wie gaat dat vergoeden?" Regelmatig vlucht ze het dorp uit. „We hebben zelfs een huisje gekocht in Spanje. We kunnen hier niet leven."

Windbank

Ze richt haar boosheid op Statenlid Titia van Leeuwen van GroenLinks. Die probeert haar enigszins gerust te stellen door haar te vertellen dat de provincie bezig is met de oprichting van een zogenoemde windbank. Het idee is dat de windturbines die nu voor veel overlast zorgen daar weg worden gehaald en worden verplaatst naar een plek waar ze geen kwaad kunnen.

„De mensen voelen zich machteloos", weet Henno Dasselaar van het Meldpunt Windmolenklachten. Het meldpunt vindt dat omwonenden die overlast hebben goed mogen worden gecompenseerd voor de planschade. Daarnaast willen ze dat nieuwe turbines niet worden geplaatst in gebieden waar mensen wonen. „Waar het wel kan? Op de Markerwaarddijk of op de Afsluitdijk."

Na het bezoek aan de hoogste windturbine 'De Ambtenaar' (198,5 meter hoog) wordt in de bus nog volop gediscussieerd, vooral over nut en noodzaak van windenergie. Maar het lijdt geen twijfel meer dat er snel een windbank moet komen.

NHD

Overzicht Windmolens

www.windmolenklachten.nl

Aan allen die de "windmolentour" mogelijk hebben gemaakt; met name hun vrije tijd hieraan hebben besteed: B E D A N K T.