Datacentrum Agriport 'opsteker voor de regio'

• zaterdag 5 oktober 2013
  • Categorie: , ,
  • Middenmeer - De komst van een datacentrum naar Agriport A7 in Middenmeer wordt toegejuicht door het regionale bedrijfsleven.

Martijn Gijsbertsen

Het betreft een project van een Amerikaanse softwaregigant - naar verluidt Microsoft - die ruim twee miljard wil investeren. „Het staat buiten kijf dat dit een opsteker is voor de regio", reageert voorzitter Jeanette de Boer van de Ondernemers Federatie Hollands Kroon, een koepel van tien ondernemers- en winkeliersverenigingen.

„Alle bedrijvigheid is welkom. In deze tijd mag je blij zijn dat er überhaupt interesse is van een groot bedrijf om zich hier te vestigen", stelt zij. „Voor de ondernemerszin is dit hartstikke goed. Een datacentrum brengt niet eens zo veel werkgelegenheid met zich mee, de bouw en aanwezigheid biedt kansen."

De realisatie op het logistiek en agrarisch bedrijventerrein tussen Den Oever en Hoorn is volgens het bestemmingsplan mogelijk. Mede doordat er een link is met duurzaamheid en glastuinbouw. De bedoeling is dat het datacentrum draait op (rest)energie uit de kwekerskassen en telers profiteren van warmte die servers afgeven.

Ook tuinbouwbedrijven op Agriport zijn blij met de ontwikkeling. „Het is prettig wanneer dit in ons energieplaatje past", zegt Roy van Vliet, locatiemanager van tomatenkweker Combivliet. „Kostenbesparing door het afstemmen van efficiënt verbruik is altijd goed. Voor ons en het milieu."

Voor de bouw van een datacentrum is eerder vergunning verleend aan een derde. Om financiële redenen is dat nooit van de grond gekomen. De toekomstige realisatie van een transformatorstation in de Wieringermeer door wethouder Lia Franken van Hollands Kroon in deze krant aangekondigd, heeft niks met het datacentrum te maken. ,,De aanleiding is het toekomstige windpark", meldt gemeente-woordvoerster Monique Tesselaar. „De energie die daarmee wordt opgewekt wordt via kabels en het trafostation terug geleverd aan het net."

NHD