'Daadkracht, vakmanschap en trouw kenmerken telers ZAP'

• vrijdag 11 oktober 2013
  • Van Ewijcksluis - Niemand had in 1913 kunnen inschatten dat het pootgoed en het zaaizaad honderd jaar later hun weg zou hebben gevonden over de hele wereld.

Terwijl het vijftienjarig bestaan van ZAP nog door het bestuur werd gevierd met een weekend in een luxe Amsterdams hotel, was voor het eeuwfeest een grote tent neergezet op de Binnenhaven in Van Ewijcksluis.

Naast de plek waar de Cooperatieve Zaaizaad- en Pootgoedtelersvereniging Anna Paulowna actief is. „Bij vorige jubilea werd de feestlocatie vaak `niet deftig' genoeg bevonden", sprak gastvrouw Margriet Paarlberg de honderden bezoekers toe. ,,Maar we kunnen onze afkomst niet verloochenen. Zaai- en pootgoed is onze basis, dus het is belangrijk om het eeuwfeest bij het gebouw van ZAP to vieren."

Burgemeester en buurman Jaap Nawijn van Hollands Kroon roemde de vereniging. Johan Remkes, commissaris van de Koning, had het over daadkracht, vakmanschap en trouw als kenmerken van de telers binnen ZAP. „Niemand had in 1913 kunnen inschatten dat het pootgoed en het zaaizaad honderd jaar later hun weg zou hebben gevonden over de hele wereld. Wel werd toen al een toepasselijke slogan gehanteerd: 'Een goed product verkoopt zichzelf'." Zijn mededeling dat ZAP zich voortaan 'Kaninklijk' mag noemen, leverde een daverend applaus op.

Directeur Gerard de Geus ziet de toekomst positief in. „De status van Royal ZAP zal ons daarbij van dienst zijn." Iets waar voorzitter Jaap Jan Waiboer zich ook in kon vinden. „We moeten onze eigen kracht niet onderschatten. ZAP laat zien dat trots en bescheidenheid goed samen kunnen gaan."

De meeste genodigden hadden een dag voor het eeuwfeest al het jubileumboek ontvangen. De gasten konden desgewenst een exemplaar van 'Traditie polder en passie' bij vertrek meenemen.

NHD

Overzicht ZAP/Van Ewijcksluis