Energieakkoord eindelijk getekend

• zaterdag 7 september 2013
  • Den Haag - Na maanden onderhandelen is gisteren eindelijk het Nationaal Energieakkoord ondertekend. Meer dan veertig partijen, waaronder kabinet, vakbonden, werkgevers en milieuorganisaties, hebben hun handtekening gezet onder het vorige week overeengekomen akkoord.

Voorzitter Wiebe Draijer van de Sociaal-Economische Raad (SER), onder wiens regie de onderhandelingen plaatsvonden, vindt een akkoord met zoveel partijen een hele prestatie.

„Dit akkoord zorgt voor schonere energie en meer banen", vulde minister Kamp van economische zaken aan. „We investeren in energiebesparing, innovatie en scholing. Bovendien wordt de energierekening voor burgers en bedrijven de komende jaren lager dan eerder berekend,"

In het akkoord staan maatregelen als het vervroegd sluiten van kolencentrales en het meer inzetten op duurzame energie. Jaarlijks moet gemiddeld 1,5 procent bespaard worden op energieverbruik.

Verder komt er 400 miljoen beschikbaar voor isolatie van sociale huurwoningen. De plannen moeten minimaal 15.000 extra banen opleveren. Veel afspraken in het Energieakkoord moeten nog wel verder worden uitgewerkt, blijkt uit een doorrekening in opdracht van de SER. De vooralsnog concreet uitgewerkte afspraken zijn niet genoeg om aan de Europese eis voor energiebesparing in 2020 te voldoen. „Er worden in het akkoord veel afspraken gemaakt die nadere uitwerking behoeven. De kwaliteit van de in het akkoord overeengekomen borging is daarom cruciaal", aldus de rekenmeesters.

De overeengekomen plannen kunnen rekenen op overwegend positieve reacties, maar er is ook kritiek. Zo heeft de Vereniging Eigen Huis die in een eerder stadium ook bij de onderhandelingen betrokken was, het akkoord uiteindelijk niet odertekend. De belangenorganisatie van huizenbezitters wil geen „blanco cheque" geven waardoor huizenbezitters straks gebonden worden mee te werken aan aanvullende maatregelen die nu nog onduidelijk zijn.

Daamaast vinden oppositiepartijen in Den Haag dat het akkoord niet ver genoeg gaat, of dat het akkoord te duur is. Milieuorganisaties, die de afspraken mede ondentekenden, hebben aangegeven een oogje in het zeil te zullen houden of alle partijen hun toezeggingen wel naleven.

NHD

Wel 15.000 arbeidsplaatsen levert dit akkoord op, maar wat er niet bij wordt verteld is dat in de zeer nabije toekomst doorsnee gezinnen ongeveer € 1200,00 EXTRA energiebelasting kwijt zijn per jaar.

Hoe zullen we het dit keer noemen?
    Een leugentje om bestwil of gewoon schaamteloos bedrog van dit stelletje bedriegers?