Nil nobis absurdum (niets is ons te dol)

Datum:
  • donderdag 29 augustus 2013
  • in
  • Categorie: , , ,
  • Anna Paulowna -Regionaal Havengebonden Bedrijventerrein (RHB) Kooypunt bij Anna Paulowna.........

    Inleiding:

    Eind ‘90 er jaren vond de 2e Kamer, mede doordat zij zelf voortdurend de aanleg van nieuwe wegen had tegengehouden, dat het wel erg druk werd op de weg. Een oplossing zou zijn meer wegvervoer over het water te laten gebeuren waardoor het file leed zou teruglopen. Klinkt logisch nietwaar en is dus fout!

    Vervoer over water is alleen lonend bij massagoed zoals zand , ertsen, olie etc. Ook huisafval in onrendabel over het water te vervoeren want er wordt door de relatief korte afstand een extra oneconomische handeling toegevoegd: het lossen van een schip terwijl de huisvuilauto meestal op korte afstand van een verbrandingsoven is, en hij nu naar een aparte stortkade voor huisvuil moet rijden. Alleen massagoed dat over een redelijk lange afstand is interessant qua kosten reductie. Zelfs suikerbieten worden tegenwoordig per vrachtauto naar de fabriek gebracht; schepen gebruikt men steeds minder – ook voor de suikerbieten vanaf TEXEL geldt dit. Rond 2000 hebben de ambtenaren en niet te vergeten projectleiders het watervervoer spook van het parlement in plannen gewrocht en moeten deze hippie-gedachtes door provincies en gemeentes uitgevoerd worden.

    Nu wordt altijd wel rekening gehouden met wat weerstand onder het volk maar dat komt ook vaak goed uit; de overheden zijn immers ook zelf niet zo zeker van waar zij mee bezig zijn en wachten dus gaarne ook wat af. Dat het gepeupel dan tegen is, of dat er niet genoeg geld is, of dat de plannen nog niet duidelijk zijn of dat omstandigheden zich wijzigen; al deze elementen zorgen er voor dat politici, ambtenaren, projectbureaus , plannenmakers, commissies etc.etc. aan de voorfase een dik belegde boterham verdienen en zij in hun toespraken in vergaderingen en overlegbijeenkomsten het achterlijke volk van hun onmisbare belangrijkheid kond kunnen doen.

    Hieronder volgt nu een samenvatting over wat zich sinds rond 2000 afgespeeld heeft inzake de opgedrongen aanleg in Anna Paulowna van Kooyhaven.

    2002 - In de toekomstvisie Anna Paulowna is geen draagvlak in de raad voor bedrijvigheid op/nabij De Kooy.

    2002 - De door de overheid gesubsidieerde groep Kop & Munt pleit voor aanleg Kooyhaven in AP.

    2005 - Projectontwikkelaar/aannemer Heijmans: In Den Helder is/komt genoeg ruimte voor aanleg haventerrein.

    2005 – Er zijn 3 rapporten over Kooyhaven ;
    rapport Grondmij – 90 hectare, begin met 10 ha bebouwen – de rest in 10 jaar tijd bebouwen.
    rapport Buck - 40 hectare, in 15 jaar vol te bouwen.
    rapport PRC - 40 hectare, in 10 jaar vol te bouwen.
    Er werd voorgesteld Spaansen, de Vuiloverslag Den Helder, Multimetaal en Gulf uit Den Helder zich daar te laten vestigen; zo was de overlast uit Den Helder weggenomen en verplaatst naar AP. Bedrijven zelf hadden weinig interesse of mogelijkheden; plan derhalve afgeschoten in de gemeenteraad AP. Het kanaal zelf zou te ondiep zijn voor de schepen van Spaansen.

    2005 - Er komt een overheidsbijdrage van €6.000.000 bij realisatie van een haven in AP op voorwaarde van een verantwoorde exploitatie.

    27/4/05 - Plan afgeschoten in raadsvergadering Anna Paulowna door alle partijen

    11/05 - De provincie wil een Nationaal Bedrijven Terrein op Polderse bodem.

    9/7/06 - Raad Anna Paulowna staat afwijzend tegenover plan provincie; het plan van de provincie ziet voordelen in het vervoer over water; met name voor containervervoer ECN?

    02/07 - Darwind, het windmolenaandelentroetelkind van de provincie, komt in beeld voor vestiging op Kooypunt. Er wordt gesproken over 700-1400 banen bij een omzet van €1.834.000.000/jr. Europa wil namelijk in 15 jaar tijd 12000 MW zeewind bouwen; geschikt voor 60.000.000 huishoudens.

    02/07 – Den Helder koopt 34 ha grond op Kooypunt. Onderzoek van Desitio wijst uit dat behoefte is aan 19-40 ha bedrijventerrein; dit levert 1000-1264 arbeidsplaatsen op.

    07/07 – VVD; is voor een haven mits een privaatrechtelijke overeenkomst tussen gemeente en ontwikkelaar afgesloten wordt; uitgesloten worden bedrijven die afval/huisvuil en vis verwerken.

    5/7/07 - Gemeenteraad AP spreekt zich uit VOOR de haven (mevr. Vlaming(CDA) en mevr. Dijkstra(CDA) stemden tegen); de gemeente wil niets met de exploitatie te maken hebben; zij wil wel de onroerend goed belasting innen en ook geen verantwoording voor planschade- eisen dragen.
    In de provinciale Staten stelt de SP dat het havenrapport zeer suggestief is omdat het toegesneden is op Darwind waarvan de provincie voor de helft eigenaar is. Voorts stelt de SP dat het rapport rammelt.

    08/07 - Raad Anna Paulowna: Kooyhaven kan en mag MITS onder strenge voorwaarden.

    08/07 - Er zijn 3 partijen in het spel; de ontwikkelaar, de risicodragende overheid
    (= BELASTINGBETALER) en het niet risicodragende Anna Paulowna.
    Anna Paulowna stelt zich loyaal op:
    de financiering moet rond zijn voor het bestemmingsplan ter inzage ligt.
    De infrastructuur moet gelijktijdig met de bouw van de haven plaatsvinden;

    18/11/07- Er is nu een havenstuurgroep met 2 concepten; concept met “offshore activiteiten” en een concept met “overige activiteiten”. Totaal 800 arbeidsplaatsen.

    5-3-08 De gemeenten Anna Paulowna en Den Helder, Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en Heijmans Vastgoed ondertekenden op woensdag 5 maart een samenwerkingsovereenkomst.

     02/09 - Omvang van het project wordt veel groter dan in 2007; men wil 84 hectaren die in 3 fasen opgeleverd moeten worden.

    09/09 - Gemeente Anna Paulowna kan voor €650.000 grond kopen van Spaansen; op deze grond rust de WVG (Wet Voorkeursrecht Gemeenten) op het haventerrein in wording.

    04/09 - Meskers (VVD) stelt dat windenergie de aanjager van Kooyhaven is; wel zijn er nog geen liefhebbers. Een extra financiële impuls van de provincie kan een opsteker zijn voor het plan.

    07/09 - Ontwikkelaar en bouwer Heijmans stellen het plan graag te willen doen; men moet initiatief nemen! De Holding Darwind gaat failliet ; dit zou geen gevolgen hebben voor het havenplan.

    10/09 - Projecten bureau Royal Haskoning stelt in zijn rapport dat het financieel risico te groot is en er te weinig belangstelling/werk is voor zich eventueel te vestigen bedrijven. Royal denkt dat Kooyhaven niet aantrekkelijk is voor bedrijven die met windenergie te maken hebben.
    Er is geen belangstelling van de zijde van windenergiebedrijven.

    10/09 - Het project moet Europees aanbesteed worden; deze aanbesteding is door Heijmans gewonnen.

    11/09 - Provincie zet Kooyhaven door; gedeputeerde Bond (CDA) ziet grote kansen voor de windenergiesector.

     12-09 De gemeente Den Helder wil dat buurgemeente Anna Paulowna het gebied waar de Kooyhaven aangelegd moet worden, afstaat aan de marinestad.

    25/02/10 Verdeeldheid  over de Stuctuurvisie Landschapsontwikkeling binnen de raad A-P komt voort uit het plan Klaverbloem bij Kooyhavenen, of dat conform het plan uitgevoerd dient te worden.

    01/11 - Het voorbereidingskrediet van €275.000 is overschreden.

    02/11 - Gedeputeerde Bond (CDA) heeft haast; hij wil 84 ha – er is belangstelling voor.

    12-11 - 20 ha. De provincie geeft €4.000.000 en voor het voorbereidingstraject €600.000. 17 van de 52 ha is voor de provincie. Ontwikkelingsbedrijf NH + Heymans + Anna Paulowna + Den Helder
    (DH €2.000.000). Projectplanning: Eind 2011/ begin 2012 gaat de eerste spade de grond in.

    15/4/11 - Volgens van der Laan (PvdA) staan de onderhandelingen op een laag pitje.

    10/11 - Kooijhaven gaat 1/2 jaar in een bureaula; Anna Paulowna wil geen financieel risico lopen en trekt zich terug uit het overleg.

    1/11  - Kooyhaven wordt zo langzamerhand een klucht; geen geld van Anna Paulowna. De gemeente trekt zich voorlopig terug uit het overleg met Den Helder, Provincie Noord-Holland en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord.- Anna Paulowna kan zich niet verenigen met het gebrek aan voortgang en steekt geen geld in het geheel. Nu gaat Kooyhaven weer een onderzoekstraject in. „Met onderzoeken waarvan de resultaten al bekend zijn.

    22/11/11 - PvdA stelt vragen aan GS Noord Holland; wat zijn nut, noodzaak en haalbaarheid van dit project?

    05/12/11- Bewoners commissie is zwaar tegen het plan. Een watergebonden bedrijventerrein achter twee sluizen en een brug; de logica daarvan is de bewonerscommissie altijd ontgaan.

    31/12/11- Oudejaarscabaret van Heymans; wij doen niet mee in de 50% geldverschaffing. Den Helder doet nu €2.000.000 en de provincie €4.000.000 – grondverwerving is voor de provincie. Wethouder Visser van Den Helder maakt zich geen zorgen over realisatie van Kooyhaven. „Wij gaan er vanuit dat Heijmans voor de helft risicodrager is."

    25/01/12 - Gedeputeerde Talsma stelt dat het project stil ligt; dit zou de schuld zijn van Heymans en Den Helder. Jammer van die 500 arbeidsplaatsen; volgens Talsma dan.

    11/05/12 - Er komt een subsidie van het rijk van €1.500.000; voorwaarde is dat dan op gestart moet worden.
    24-5-12 - Heymans stapt eruit en laat zich voor €250.000 uitkopen; volgens wethouder Visser uit Den Helder is dit voordelig want met de voorbereiding van Heymans is al zo’n €1.300.000 gemoeid.

    06/07/12 - BAM + Dura Vermeer + de Vries en v/d Wiel stappen in het project. Nu het project opeens geheel anders wordt zal de voorbereiding opnieuw moeten gedaan worden; dat zullen deze partijen ook niet voor niets kunnen doen;

    24/ 3/13 - Meskers (VVD): Kooijhaven komt er. Wel nodig is een inpassing van de haven in het landschap; hij wijst op de werkgelegenheid en bedrijvigheid door de haven. Wethouder Post van Den Helder (partij Helder Onafhankelijk) wil stappen ondernemen de grondprijs van Kooyhaven te beperken

    27-7-13 - Het consortium van drie aannemers gaat het nieuwe bedrijventerrein met twee insteekhavens in verschillende fases aanleggen. „We voeren nu serieuze gesprekken met de eerste gegadigden voor grond en kaderuirnte op Kooyhaven. Ik verwacht over niet al te lange tijd met concrete overeenkomsten naar buiten te kunnen treden”, vertelt Kolff (havendirecteur). Aan het eind van dit jaar dienen alle procedures die nu nog lopen rond de aanleg van de nieuwe haven afgerond te zijn. Als er geen beletselen zijn, kan de eerste spade daarna gelijk de grond in.


     Nawoord: 

     Na het ruim 13 jaar draaien van politieke en ambtelijke molens, net zo beroerd als die windmolens: ongewis, onvoorspelbaar en nadat ze even weg zijn, staan ze weer te dringen. Zo ook Kooyhaven; deze zou nu gebruikt gaan worden voor montage van de windmolens? Op welke manier weet geen mens; gaat U maar eens naar Eemhaven bij Delfzijl – daar worden die propellers op de kade in elkaar gezet en vervolgens op werkschepen gehesen - dat moet binnengaats want dat precisie monteren gaat zo slecht op ruwe zee. Daarvoor nu is heel veel binnenhaven waterruimte nodig en laat nou zo’n werkschip ongeveer 3 keer zo breed zijn als het Noord-Hollands kanaal. Dat gaat dus niet; geen monteren van propellors ; hoogstens het opslaan ervan; en daar hebben ze Delfzijl al voor.

    Goed dan, Darwind Holding BV ging failliet en de wethouders bleven schermen met hun door de projectteams ingefluisterde werkgelegenheid. Werkgelegenheid geeft die haven gewis; vooral zolang hij er maar niet is: vergaderingen, begrotingen opstellen, overleg, commissie vergaderingen; dat alles geeft honderden manjaren papieren werkgelegenheid werk en blijft dat leveren zolang die onzinhaven maar een praatstuk blijft. Dat is de kern van het huidig politiek- en ambtelijk bestaan; praten, praten en alles op de lange baan schuiven en dat alles voor een haven waar nog geen belangstelling voor is.

    En als er belangstelling komt; is die belangstelling dan ook zodanig dat op redelijke termijn ALLE kosten (BELASTINGGELD) van de haven opgebracht worden door belastingen op de winst van de daar te vestigen bedrijven?

    Stichting JAS gelooft daar geen snars van; er moeten inmiddels al miljoenen euro’s in het Noord-Hollands kanaal gegooid zijn die met laagwater naar zee gespuid zijn.

    Het (ONS) geld is weg!



    Lees ook:
    Gehele overzicht Kooyhaven




    Redactie JAS




    1 reacties :

    Dekker zei

    Ook deze keer zal blijken dat de Kooyhaven wordt gebouwd op de fundamenten van bedrog, corruptie en vriendjespolitiek.

    Waarom is de raad van Anna Paulowna 180 graden gedraaid?

    Als er rapporten moeten komen die het belang van een dergelijk project moeten aantonen dan komt er zo'n rapport, immers de samenstellers van zo'n rapport schrijven dit rapport op maat voor de opdrachtgever.(de betaler bepaalt)

    Ambtenaren en raadsleden, wethouders en iedereen die er mee te maken heeft(dus er direct of indirect aan verdienen) nemen echt niet de moeite een dergelijk rapport met kennis van zaken te bestuderen, dus worden de conclusies uit zo'n rapport probleemloos overgenomen.(conclusies die vaak
    lachwekkend zijn)

    Ieder weldenkend mens kan en zal begrijpen dat een haven op een dergelijk punt geen enkele kans van slagen heeft omdat de infrastructuur over water zowel als over land ver onder de maat is.
    Ook het aantal genoemde arbeidsplaatsen zal nooit gerealiseerd kunnen worden of het moet zo zijn dat het grote aantal ambtenaren die met dit onzalige plan bezig zijn worden meeberekend.

    Een reactie posten