'Waterschap gek als ze dit niet serieus nemen'

• vrijdag 5 juli 2013
  • Den Oever - In Zeeland wordt dit systeem met Hillblocks voor 1,2 miljon euro per kilometer gelegd.

lk weet niet aan welke vereisten de dijk in Den Oever precies moet voldoen, maar die is slechts 900 meter lang. Het waterschap zou dus gek zijn, wanneer ze mijn vinding niet serieus nemen. Hier moeten ze toch oren naar hebben?"

Dat stelt Hans Hill, ontwerper van de dijksteen in de vorrn van een paddenstoel of schaakpion. Die golven remt en zeewater in vergelijking met huidige dijken dertig procent minder hoog laat oplopen.

Verbazing

Op uitnodiging van raadslid Pim de Herder van de Partij Vrije Liberalen in de gemeente Hollands Kroon hield Hill een presentatie. En liet de monden bij sommigen van de circa twintig aanwezigen - Hoogheernraadschap Hollands Noorderkwartier schitterde door afwezigheid -open vallen van verbazing.

Immers, de beheerder wordt wellicht een alternatief voor de Oeverse dijkversterking geboden waarmee het miljoenen op zak kan houden. Dat binnen een jaar kan zijn gerealiseerd. Met Hillblocks hoeft de dijk  mogelijk niet of nauwelljks te worden opgehoogd of verbreed. En kan de visafslag intact blijven.

„Wanner een partij bereid is de onderzoekskosten te dragen, wil ik op basis van de laatst beschikbare informatie qua eisen best een rapport laten opmaken", biedt Hill aan. „Dat ga ik niet zelf betalen. En nee, het waterschap heeft niet gebeld."
    Octrooi

Hans Hill heeft op zijn 'Hillblock' intussen octrooi in 142 landen.
    _____________________________________________________

Texelaar Arie Lap, bestuurslid bij het hoogheemraadschap, steekt niet onder stoelen of banken dat hij vindt dat het idee serieus moet worden bekeken. „Dit is een nieuwe ontwikkeling, waarin we ons absoluut moeten verdiepen", zegt hij op persoonlijke titel. „Mits het uitvoerbaar en realistisch is, kunnen we dit alternatief en de gekozen route tegen elkaar afwegen. Wat mij betreft gaan we het zeker onder de loep nemen, mits het nauw luisterende besluitvormingsproces dat toestaat. Want het scheelt een hoop tijd en geld."
    _____________________________________________________________

Dijkversterking kan goedkoper

Den Oever - Versterking van de Havendijk in Den Dever kan binnen een jaar en miljoenen goedkoper worden gerealiseerd dan Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier voor ogen staat. Dat is de slotsom na de presentatie in Hotel De Haan over zogeheten Hillblocks door Rotterdammer Hans Hill. Hij heeft een dijksteen ontwikkeld in de worm van een paddenstoel/ schaakpion, waardoor golven eerder worden geremd. Zeewater loopt daarbij dertig procent minder hoog op. Het waterschap heeft 35 miljoen euro uitgetrokken om de Oeverse dijk in drie jaar anderhalve meter op te hogen en ruim tien meter te verbreden met traptreden als golfbrekers.

___________________________________________

NHD