Uitgelekt energieakkoord: grote windparken op zee

• vrijdag 5 juli 2013
  • Categorie:
  • Oude kolencentrales gaan sluiten en er komen waarschijnlijk geen nieuwe kolencentrales bij. In plaats daarvan komen er grote windmolenparken op zee.

Dat blijkt uit de hoofdlijnen van het concept-energieakkoord tussen het kabinet, de sociale partners, milieuorganisatoren en andere belangengroepen, dat in handen is van de NOS. Kamp Het kabinet onderhandelt al maanden over het akkoord, maar minister Henk Kamp van Economische Zaken (VVD) zou nog niet tevreden zijn met de plannen.

De veertig deelnemende partijen van het energieoverleg hebben nog vijf dagen om het eens te worden.

De belangrijkste punten uit het energieakkoord zijn volgens de NOS:

•  Oude kolencentrales worden uiterlijk op 31 december 2015 gesloten.
    •  Er worden geen nieuwe kolencentrales meer gebouwd.
    • Modernere kolencentrales mogen twee keer zoveel biomassa meestoken als nu.
    • De kolenbelasting wordt afgeschaft per 1 januari 2016.
    • Particulieren mogen geld te lenen bij energiebedrijven voor energiebesparende maatregelen, en het geld via de energierekening terugbetalen.
    • 7,5 procent belastingkorting voor gezamenlijke burgerinitiatieven voor bijvoorbeeld zonnepanelen.
    •  Er komt een fonds van 600 miljoen euro voor energiebesparingen.
    • Er komen grote windparken op zee.
    • Er moeten voor 4.000 megawatt aan extra bouwvergunningen worden verleend.
    • Er moet een verschil komen tussen de belasting op hybride auto's (8 procent) en helemaal elektrische auto's (3 procent).
    • Er komt een aanvullend energiebesparingsdoel voor de transportsector (van 15 tot 20 PJ in 2020). Daar zijn aanvullende maatregelen voor nodig.
    • Er komt een stimuleringsprogramma voor energiebesparing in huizen en gebouwen.
    • De energiebesparing in de gebouwde omgeving moet in 2016 35 procent zijn en in 2018 65 procent.