Dissident verwijt PvdA 'slap' gedrag in de Staten

• woensdag 3 juli 2013
  • Haarlem - Eric Geels: „Ik kan zeggen dat dualisme afwezig is in de Noord-Hollandse Staten:"
    Kees van der Malen

Nee, hij is niet boos. Hij is vooral teleurgesteld. Die teleurstelling richt zich het meest op zijn partijgenoten in Provinciale Staten. „De fractie van de Partij van de Arbeid heeft het er bij laten zitten. Dat is iets wat ik niet kan verdragen."

Eric Geels, duo-Statenlid voor de PvdA in Noord-Holland uit Heisterde, is afgelopen week opgestapt uit onvrede over de bestuurscultuur op het provinciehuis in Haarlem. "1k kan niet accepteren dat volksvertegenwoordigers niet opkomen voor de belangen van de burger. Het enige wat hier telt is het coalitiebelang."

Geels kwam twee jaar geleden tussentijds in de PvdA-fractie. Hij werd gezien als een talent. De zelfstandig timmerman en selfmade politicus werd ook gekoesterd vanwege zijn achtergrond. „Mensen zoals jij hebben we veel te weinig in de PvdA", werd herhaaldelijk tegen hem gezegd.

Naast een atypische achtergrond nam Geels een flinke dosis eigenwijsheid mee naar de Staten. „Ik ben een straatvechter. Maar wel een met respect voor de feiten. Als ik denk dat ik gelijk heb, ga ik er vol voor." Aanleiding voor GeeIs' vertrek was de gang van zaken over de Fast Flying Ferryverbinding tussen Velsen en Amsterdam en de procedure rond het onderzoek naar een omstreden nieuwe weg in het gebied van Zuid-Kennemerland en de Bollenstreek, de zogeheten Duinpolderweg.

Geels kon niet accepteren dat de PydA-fractie de eisen een verbinding in de vaart te houden losliet voor een coalitiecompromis. Hij kon nog minder accepteren dat gedeputeerde Elisabeth Post een alternatief trace voor de Duinpolderweg van een bewonerscomite niet wenste te onderzoeken.

In beide gevallen vond Geels de PvdA-statenleden 'te slap'. „Het is verbijsterend dat ze gedeputeerde Post maar haar gang laten gaan. De PvdA heeft het hier laten lopen."

In een interne fractienotitie schreef Geels dat Provinciale Staten te maken hebben met een gedeputeerde die 'liegt, draait en de spelregels tijdens de wedstrijd verandert'.

Geels wilde de kwestie over Duinpolderweg hard spelen, zo nodig met een motie van wantrouwen. Hij kreeg alleen niet de steun van zijn fractieleider Xander den Uyl. Toen de fractie vorige week in de Staten de eis losliet om de ferryverbinding tussen Velsen en Amsterdam voort te zetten, was voor Geels de maat vol. „Ik knok voor de belangen van de Noord-Hollanders. Ik wil niet iemand zijn, van wie wordt gezegd dat hij vastzit aan het pluche. Helaas moet ik vaststellen dat het voor veel van mijn collega's wel geldt."

De kern van zijn kritiek is het ontbreken van dualisrne in de Noord-Hollandse Staten. „Bij de eerste fractievergadering die ik bijwoonde, zaten onze twee gedeputeerden ook aan tafel. lk vroeg: 'Wat doen die hier, die horen hier niet." Ja, maar dat is bij ons nu eenmaal de gewoonte, zeiden mijn collega's. Bij alles wat de fractie deed, was de vraag: 'Wat vindt Tjeerd (gedeputeerde Talsma, red.) er van.' De fractie liep compleet aan de leiband van de gedeputeerde."

Ik kan zeggen dat dualisme afwezig is in de Noord-Hollandse Staten. Zeker bij de PvdA. Die is de gevangene van de VVD in de coalitie. Kijk, Post (gedeputeerde Elisabeth Post, red.) en Loggen (fractievoorzitter VVD, Cees Loggen, red.) zijn straatvechters. Die spelen het spel hard. Dat wilde ik ook, maar ik kreeg de ruimte niet. Ja, dan houdt het een keer op. 1k weiger om mij aan te passen. 1k zie om me heen mensen braaf zijn omdat ze op een baantje hopen. Ik begrijp Talsma ook wel, die wil zijn baantje behouden. Ik zie de rol van een volksvertegenwoordiger anders. Je moet doen wat de kiezer je heeft opgedragen. Anders verzaak je."

NHD