Samenwerking lokale omroepen in Hollands Kroon gestrand

• dinsdag 11 juni 2013
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - De samenwerking tussen RTV Noordkop en RTV Hollands Kroon is op de klippen gelopen.Lydia Jasper

Bedoeling was dat beide lokale omroepen per 1 juli als een sterke lokale mediainstelling uitzendingen zouden verzorgen. RTV Noordkop zet dat nu alleen voort, aangezien zij door het Commissariaat van de Media is aangewezen als de lokale omroep voor Hollands Kroon.

Volgens voorzitter Gerard Reis van RTV Noordkop verliepen de gesprekken al een tijdje stroef. Op 12 december sloten beide omroepen een overeenkomst met daarin afspraken. „De samenwerking liep op de afspraken spaak.

Maandagavond was er een vergadering gepland om to praten over de toekomst, maar de voorzitter van RTV Hollands Kroon was zonder afbericht afwezig. Voor ons een duidelijk teken."

RTV HK-Voorzitter Johan Grit en secretaris Alexander Bugel waren gisteren niet voor commentaar bereikbaar. Penningmeester Martien Haver had geen commentaar.

______________________________________________________

'Te veel in verleden blijven hangen'

Voorzitter Gerard Reis trekt conclusies na moeizame gesprekken
     Al jaren proberen lokale omroepen binnen de Noordkop tot samenwerking te komen. De eerste maal dat Omroep Vereniging Wieringermeer, Tsarina, Zuiderzee, AP Lokaal en Schagen FM met elkaar om tafel zaten, dateert uit 2009. Nog voor de fusie van Hollands Kroon.

„Dat was lastig", zegt Gerard Reis, die toen nog namens Schagen FM deelnam aan de gesprekken. „Er was nogal wat oud zeer. Jammer, want daardoor werd de blik op de toekomst getroebleerd. Wieringermeer en Tsarina vormden daarop RTV Hollands Kroon en de drie andere partijen gingen verder in RTV Noordkop. Voor het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst trok Schagen FM zich terug, aangezien zij zich ging concentreren op uitzendingen in de nieuwe gemeente Schagen."

Voor het gebied was een zendmachtiging beschikbaar en het college van Hollands Kroon gal toen haar voorkeur aan voor RTV Noordkop. „De gemeenteraad drong echter aan op een samenwerking tussen beide omroepen. Aangezien ik ervaring  had in de omroepwereld werd ik gevraagd om als voorzitter van RTV Noordkop aan de gang te gaan. Samen met voorzitter Johan Grit van  RTV Hollands Kroon, ook een ervaren man, zouden we een stevige basis moeten leggen. Met als opzet dus dat een ander persoon later de boel zou ovememen."

Toch bleven er volgens hem te veel mensen hangen in het verleden. Wat leidde tot, een stroeve manier van werken. „In december tekenden we een overeenkomst, maar die afspraken zijn niet of nauwelljks nagekomen. We wilden werkgroepen formeren en de financiele zaken regelen. We hadden drie studio's tot onze beschikking. De gemakkelijkste en goedkoopste oplossing was om onder de naam RTV Noordkop te werken en de drie verschillende frequenties aan te houden. Nadat het Commissariaat van de Media de
    betrokken partijen — zoals Ziggo en de gemeente — per brief had gemeld dat er een zendvergunning voor RTV Noordkop zou komen, kregen wij het verwijt dat we dingen achter de rug van RTV Hollands Kroon regelden."

Afgelopen maandag stond een allesbeslissende vergadering op de agenda. „Aangezien Johan Grit zonder afbericht afwezig was, hebben we daar onze conclusies uit getrokken. Wij gaan niet door met deze constructie." „Vrijwilligers van RTV Hollands Kroon zijn welkom bij ons; aan hen heeft het niet gelegen."

NHD