'Redding Den Oever met ander plan dijk'

• Categorie: , , ,
  • Den Oever  - Innovatieve versterking volgens PVL minder ingrijpend

Ed Dekker ed.dekker@hdcmedia.nl

Met een andere aanpak kan de Havendijk in Den Oever veel minder ingrijpend worden versterkt. Dit stelt de PVL. De raadsfractie pleit voor toepassing van een innovatieve dijksteen. „Deze methode kan het dorpshart redden", stelt raadslid Pim de Herder.

Door de Havendijk over de volledige 900 meter te bekleden met zogeheten Hillblocks is volgens De Herder verhoging niet of nauwelijks nodig. Hillblocks zijn betonnen blokken in de vorm van pionnen en zijn een jonge vinding van Hans Hill uit Rotterdam. In het Zeeuwse Stavenisse is het eerste stuk dijk volgens deze methode versterkt.

Opstuwend water stroomt in openingen tussen de blokken. Door betonnen uitsparingen in het talud ontstaat turbulentie die de kracht van de golven breekt. Na een eerste onderzoek van instituut Deltares heeft Rijkswaterstaat enkele testen uitgevoerd. Komend najaar start Rijkswaterstaat in Flevoland met een proef van acht maanden.

Partij Vrije Liberalen komt binnenkort met het voorstel om de resultaten van dit onderzoek te betrekken bij het plan voor de dijkversterking in Den Oever. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier werkt aan een ontwerpplan en voert de werkzaamheden uit in 2015-2017.

Het waterschap noemt de Hillblocks 'veelbelovend', maar 'nog onvoldoende uitgetest'. „Wij kiezen voor het systeem van 'traptreden', met beperking van de dijkverhoging van minimaal 25 centimeter. Van de havenkade is dan minder ruimte nodig", aldus een woordvoerder. Dat gaat De Herder niet ver genoeg. „De visafslag blijft in de weg staan. Wij vrezen dat de afslag definitief verdwijnt.

NHD