Locatie trafostation: Duale dictatuur?

• woensdag 26 juni 2013
  • Categorie: , ,
  • Wat zal het college van Hollands Kroon gaan doen in de kwestie trafostation?

1. 2010   Liander wil een trafo-installatie op het grondgebied van de gemeente Nieuwe Niedorp; Liander geeft daarvoor 6 verschillende locaties op. Als voorkeur wordt locatie 4 al aangegeven.

2. In de raadsvergadering dd. 6 december 2011 van Nieuwe Niedorp over deze trafo installatie wordt een motie aangenomen in elk geval locatie 4 niet goed te keuren.
    2a. Er is in de gemeente Nieuwe Niedorp geen bestemmingsmogelijkheid voor deze locatiekeuze en bovendien heeft de provincie een moratorium ingesteld op bedrijventerreinen.

3. Op 01-01-2012 gaat Nieuwe Niedorp op in de fusiegemeente Hollands Kroon.

4. Op 19-4-2013 komt het voorstel voor een trafostation in de raad van Hollands Kroon; let wel locatie 4 bij Zijdewind wordt weer gewoon opgebracht; protesten breken los omdat de bewoners van Zijdewind nu een trafostation in hun achtertuin kunnen krijgen. Heel vreemd is dat Franken (wethouder CDA) zich inzet voor locatie 4 omdat dat het goedkoopst is voor Liander zonder ook maar enige notie te schenken aan bewonersbelangen. Bovendien gooit zij hiermee de motie van de raad van Nieuwe Niedorp in de prullenbak.

5. Er wordt door de raad besloten onafhankelijk onderzoekers (landschapsarchitecte en bestuurskundige) voor de locatiekeuze aan te stellen; deze onderzoekers krijgen opdracht van de raad zonder inspraak van de burgerij.

6. De keuze qua bestuurskundige valt op de heer Roel in’t Veld, die ooit heel kort staatssecretaris was in het kabinet Kok en lid is van de PvdA.

7. Roel heeft kwalificaties in bestuurs- en veranderkunde,  draagt de titel proffesor en heeft als speciale focus ontwikkelingen en andere democratische processen.

8. Roel’s rapport wordt bekend op de raadsvergadering van 19-06-2013; hij wijst locatie 4 af maar mocht de keuze Zijtwende of aan de Hartweg, die hij voorstelt niet mogelijk zijn, dan wordt het locatie 4 weer. Hij verbindt er zelfs een termijn van 6 maanden aan, dat er een vergunning moet zijn verleend voor Zijtwende of aan de Hartweg.

JAS: Hiermee wordt wordt een “divide et impera” situatie geschapen omdat de bewoners nabij keuze Zijtwende en ten zuiden van de Hartweg ook al niet gelukkig zijn met de komst van het station en protest aantekenden middels een handtekeningenactie en inspraken op deze raadsvergadering.

Het gevaar van tegen elkaar uitspelen door B&W en coalitie versus de bevolking neemt door deze stellingname en conclusie van bestuurskundige Roel alleen maar toe.

Overigens blijft keihard overeind staan dat de raad zich niet moet laten ringeloren door een energiemaatschappij die plannen maakt waarvan zij van tevoren de problemen hadden moeten zien aankomen; wat zitten daar voor klungels op de projectafdeling? Voorts is het aspect “haast” wat door PvdA en CDA werd opgevoerd het minst belangrijke van alles; Liander, PvdA en CDA hebben misschien haast maar de bewoners hebben dat niet en trouwens, een toename in de vraag naar elektriciteit is in het huidige, neerwaarts spiralende economisch bestel in het geheel niet te verwachten. Wellicht liggen er andere plannen verstopt achter de uitbreiding en modificatie van het net middels dit trafostation maar MEER elektriciteitsvraag is dat zeker niet. Als zodanig kan het zachtjes dreigen door de coalitie (CDA,VVD, PvdA) met het begrip “algemeen belang” alleen bedoeld zijn de mensen schrik aan te jagen en hun verantwoordelijkheidsgevoel te misbruiken voor een politieke zaak die zich uiteindelijk keert tegen diezelfde bewoners.

Stel de waarde van 70 huizen in ‘t Veld op €250.000 per stuk, dan is een extra waardeverlies van 25% op dit contingent door dit trafostation te verwachten van € 4.375.000 ; en dit dan op kosten van de bewoners – LIander heeft immers toch haast?

9. Uiterst actueel en gevaarlijk is het feit dat de coalitie B&W gedelegeerd heeft inzake deze besluitvorming. Straks kan het dus zo zijn dat zelfs als ook de coalitie voor de vorm tegenstemt, maar B&W daarentegen gebruik maakt van hun delegatiebevoegdheid, zij dan alsnog alle onderzoeken, belangen van burgers, de  burgerparticipatie en het voorzorgsbeginsel kunnen negeren en locatie 4 doorzetten.

10. Voorts is nog niets bekend over de grond waar een locatie moet komen; is de bewuste veehouder content met een mogelijke verkoop en zijn er al prijsafspraken gemaakt; die veehouder zou anders het project ook nog wel een tijdje op kunnen houden. Zodra hij weet dat daar een installatie komt stijgt de prijs van de grond immers per seconde. Daarentegen  moet de kans groot geacht worden, dat grondverkoopafspraken al in een vergevorderde stadium zijn.

Nawoord:
    Het zou goed geweest zijn als Roel met zijn speciale focus op ontwikkelingen en andere democratische processen bovengenoemde punten 1 tot en met 10 en misschien nog wel meer vanuit zijn specialiteit bestuurskunde in zijn geheel had doorlopen en aan de raad in het openbaar met publiek erbij verslag had gedaan. Wij zitten met vroegere gemeenten met afspraken en moties, er is een voorbereidingsdirectoraat geweest die de fusie naar HK buiten het zicht van de burgerij inleidde, wij hebben een raad die bevoegdheden delegeert aan B&W en dan zelf zienswijzen mag indienen bij diezelfde B&W en daartussendoor lopen voortdurende de belangen van Liander die haast heeft om toch vooral maar de keuze op locatie 4 te laten vallen.

Dan zijn er ook nog burgerbelangen maar die probeert men onder te sneeuwen met argumenten als haast van Liander en algemeen belang wat evenwel nog nooit aangetoond is. Men huurt voor de neutraliteit een bestuurskundige in maar helaas, deze man mag uitsluitend een deeltrajectje (8) doen in het grote gebeuren (1 t/m 10) terwijl ons inziens door al die interfaces, het vast te stellen bestemmingsplan op 17-6-2013 en bestuurlijk nieuwe constructies als overhevelen van de bevoegdheden van de raad naar B&W, grote rechtsonzekerheid voor de burgers ontstaat met dientengevolge schade en onrecht voor de burger en een verdere uitholling van de gemeentelijke democratie. En dat in een tijd dat er partijen zijn met grote integriteitsproblemen, die stellen dat zij er vanaf heden alles aan zullen doen betrouwbaar en overzichtelijk naar de burger te  zullen willen overkomen (voorzorgsprincipe en burgerparticipatie).

Redactie Stichting JAS

Zienswijze LADA trafostation