Jaarlijkse pacht vertienvoudigd

• Noordkop - Gerechtshof stelt Hollands Noorderkwartier in gelijk

Stenk overweegt stap naar Hoge Raad

Leo Blank

Slecht nieuws voor de circa duizend Noord-Hollanders die op grond wonen van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Het gerechtshof in Amsterdam vindt het terecht dat deze erfpachters meer huur moeten gaan betalen als hun contract afloopt.

Het vonnis is een klap in het gezicht van bewoners die grondhuur betalen aan het hoogheemraadschap. „Voorlopig staan ze met lege handen", erkent de Amsterdamse advocaat Eduard de Geer. De raadsman, die zelf aan de Amsterdamse Nieuwendammerdijk op grond woont van het hoogheemraadschap, is adviseur van Stichting Erfpachters en Opstalhouders Hollands Noorderkwartier (Stenk). Die belangenorganisatie is al jarenlang verwikkeld in een fel juridisch gevecht met het hoogheemraadschap. Tot een aantal jaren geleden betaalden bewoners relatief bescheiden bedragen voor het genot van de grond. Sinds het hoogheemraadschap de economische waarde van de grond als basis neemt voor de erfpacht is het hek van de dam.

Als een contract eindigt, worden forse tariefsverhogingen doorgevoerd. Waarbij het jaarlijks te betalen bedrag gemiddeld wel vertienvoudigt. Stenk pleit voor beperking van die verhoging. En als die stijging toch mag, dan wenst de belangenorganisatie een ruimere overgangstermijn naar de nieuwe situatie. In plaats van de door het hoogheemraadschap aangehouden drie jaar denken de erfpachters aan twintig jaar om geleidelijk aan de hogere tarieven te wennen. De rechtbank in Amsterdam stelde de erfpachters in eerste instantie in het gelijk en legde het hoogheemraadschap op om tot een redelijke overgangstermijn te komen.

Nu het schap in hoger beroep bij het hof in Amsterdam alsnog aan het langste eind trekt, is een minnelijke oplossing verder weg dan ooit.

Belang

Binnenkort overlegt hij met Stenk over het instellen van cassatie bij de Hoge |Raad. Stenk heeft drie maanden de tijd om in cassatie te gaan bij de Hoge Raad. Volgens raadsman De Geer spelen elders in het land bij een ander waterschap soortgelijke zaken. „De uitkomst daarvan zal ook voor de dijkbewoners van het hoogheemraadschap van belang zijn."

NHD