D66 tegen plek trafostation

• vrijdag 14 juni 2013
  • Categorie:
  • Schagen - D66 Schagen is bepaald niet blij met de oplossing die in Hollands Kroon is voorgesteld voor het trafostation.
    Het station zou op de grens van Schagen komen.

De Democraten vragen zich in een brief aan het college af of er overleg is geweest over deze kwestie tussen de colleges van Schagen en Hollands Kroon: „Wij begrijpen dat het voor de gemeente Hollands Kroon erg makkelijk is om het omstreden trafostation aan de rand van haar gemeentegrens te 'dumpen', maar gezien de cultuurhistorische waarden van het Schager buitengebied ligt dit bij ons uiterst gevoelig.

D66 Schagen vindt de handelwijze van Hollands Kroon bepaald niet charmant, zo blijkt uit de brief aan burgemeester en wethouders: „Bent u het met ons eens dat het van slecht nabuurschap getuigt als de gemeente Hollands Kroon zonder daar de inwoners van de gemeente Schagen bij te betrekken deze locatie gebruikt voor het trafostation?"

De democraten komen ook terug op besluitvorming uit het verleden betreffende de plek, waar het trafostation zou kunnen komen, de locatie Zijtwende: „Deze locatie is in het verleden benoemd tot mogelijke plaats voor een bedrijventerrein. Schagen was destijds al fel tegen deze ontwikkelingen en mede door toedoen van de gemeente Schagen en de provincie Noord- Holland zijn de ontwikkelingen hier bevroren tot 2020."

D66 vindt dat het trafostation gelijk kan worden gesteld met de industrie en daarom, ook op basis van eerdere besluitvorming, op deze plek niet thuis hoort. Daarom vraagt D66 wat het college gaat doen om de vestiging van het trafostation op Zijtwende te voorkomen.

NHD

P. Karelsen zei

Een regelstation is noodzakelijk om overbelsting, veroorzaakt door de vele(nutteloze) windturbines te reguleren. Dit betreft de windenergie uit Noord Holland dus ook voor de regio Schagen. D'66, de partij die zo voor windenergie is wil alleen de lusten(voor zover die er zijn) maar niet de lasten, het toont daarmee aan een uiterst asociaal partijtje te zijn om je buren te laten opdraaien voor jouw idealen.

Rare tweet vandaag van D66 fractievoorzitter Frans Bas: "Vreemde discussie Lijn1op@radio1nl over locatie trafostation. Niet in dunbevolkt gebied maar wel aan de rand van Schagen met 18000 inwoners."
    Je zult maar wonen in dit dunbevolkt gebied en hem in de achtertuin krijgen! Misschien kan de heer Bas zich eerst eens verdiepen in het gebeuren rond het station en zich dan nog eens beraden voor hij weer zo'n rare tweet de wereld in stuurt.
    Het is niet zo dat 18000 mensen last hebben van een trafo tegen het bedrijventerrein aan.
    Hij moet zich ook realiseren dat dit geen stroom is voor de omwonenden, die hebben alleen maar de lasten hiervan, maar wel voor de bewoners van Schagen e.o.. En erger nog: dit dient ook gerealiseerd te worden om een soort lus in de hoogspanningskabels te krijgen in Noord-Holland. Dit om het toekomstige datacenter van Microsoft te voorzien van stroom. En dat terwijl er in de Moerbeek maar 1 mb aanwezig is. Bedankt HK!

Hierbij kan tevens Tennet Liander en Hollands Kroon samen met Schagen kijken naar de locatie naast het crematorium te Schagen om daar het trafostation te plaatsen en daar gelijk omheen een natuurgebied te ontwikkelen met bomen enz. omdat Schagen daar ook veel behoefte aan heeft. (is dit voor iedereen een win-win situatie)