Coupure Den Oever blijft zitten waar-ie zit

• woensdag 19 juni 2013
  • DEN OEVER - Inwoners van Den Oever hoeven niet langer wakker te liggen van eventuele verplaatsing van de coupure in hun dorp naar de Kapelsteeg.
    Tegen de wens van het college in laat de gemeenteraad van Hollands Kroon het gat in de havendijk zitten waar-ie zit: in het verlengde van de Zeestraat.

Circa 1500 inwoners zetten hun handtekening tegen verplaatsing. De visserijsector, industriegroep en andere havengebruikers zijn eveneens fel gekant tegen het collegeplan. Het college zag de verplaatsing in combinatie met ontwikkeling van allerlei bedrijvigheid rondom de nieuwe coupure juist als mogelijkheid om Den Oever 'de stap omhoog' te laten maken. Hollands Kroon hakte de knoop door met het mes op de keel: Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, dat de havendijk gaat versterken door deze anderhalve meter te verhogen en aanzienlijk te verbreden, wil vanwege dat project uiterlijk 1 juni hom of kuit.

Buiten het Oeverse verzet speelde voor Piet Bruijstens (Senioren Hollands Kroon) mee dat een dijkgat zo’n honderd meter verderop kruisend verkeer in de buurt van het haventerrein oplevert. En bovendien gevaarlijke situaties veroorzaakt doordat werkverkeer langs huizen om moet rijden.

NHD

Het is een gods wonder dat een meerderheid van de raadsleden eindelijk eens tegen het college in durven te gaan. Het is alleen zo jammer dat het waarschijnlijk eenmalig is.

Sam Kooy zei

Den Oever, gefeliciteerd. Wieringers - en dus niet: Holland Kroners ! - laten zich nimmer leiden door ondoordachte persoonlijke meningen, speeltjes en kronkels van lieden uit het gemeentelijke apparaat. Hopenlijk is dit een goede les voor hen geweest. Nu het z.g. Accomodatiebeleid dat aan alle kanten vanaf het begin rammelt door voldoende eigen info aar onvoldoende naar de inwoners.