Schrappen 225 huizen Wieringerwaard 'tegenvaller'

• donderdag 9 mei 2013
  • WIERINGERWAARD - Aanzienlijke tegenvaller voor ontwikkelaar De Hoop Wieringerwaard

Doordat de bouw van 225 woningen in Wieringerwaard definitief door de Raad van State is afgeschoten, ontstaat er een fors tekort bij de financiële onderbouwing van het nieuwbouwplan De Hoop.
    Par 2 Ontwikkeling gaat in een laatste gesprek de Provincie vragen wat of er nog voor mogelijkheden zijn.

De Provincie Noord-Holland weigert om mee te werken aan de bouw van de woningen ten oosten van Wieringerwaard; fases 5 en 6 van plan De Hoop. Zij houdt vast aan de Structuurvisie, waarin staat dat dit gebiecl een open landschap moet blijven. Volgens haar zijn er nog genoeg mogelijkheden om binnen de grenzen van.Anna Paulowna te bouwen. „Dit is een aanzienlijke tegenvaller", zegt projectleider Nick Capel van Par 2. „Want wij hebben voor deze locatie ooit grondaankopen gedaan." Fase 1 en 2 van De Hoop zijn gerealiseerd, 3a is een jaar geleden opgeleverd en 3b nu in de verkoop. Voor de appartementen van fase 4 is tot nu toe te weinig interesse om met bouwen te beginnen.

Eerder protest bij de Provincie had deels succes. Toen de voormalige gemeente Anna Paulowna kon aantonen dat er in de kern Wieringerwaard geen geschikte plek was voor de bouw van een brede school kon dat deelproject wel doorgaan. Alleen rekent basisschool De Tweewegen op meer leerlingen: uit de nieuwbouw De Hoop. De verwachte krimp van het aantal leerlingen zou daardoor worden gecompenseerd. De gemeente rekent voor dat de school gebouwd is voor 230 leerlingen; op dit moment staan er 216 leer- lingen ingeschreven. „Gevolg is dat het aantal leerlingen van de school daalt en er steeds meer lokalen ongebruikt blijven voor het onderwijs", schetst communicatieadviseur Laura Pronk de toekomst. „Het voordeel bij een brede school is dat meerdere gebruikers gebruik kunnen maken van de lokalen. Samen met her schoolbestuur wordt en gezocht naar een ander gebruik van de Ieegstaande lokalen. Daarbij ligt de regie bij het schoolbestuur als eigenaar van het schoolgebouw."

NHD