HAARLEM - Vragen van de heer D.J. van der Sluijs (PVV), inzake maatwerk bij
windmolens.
Inleiding
De heer D.J. van der Sluijs wil graag vragen stellen over maatwerk bij
windmolens. Dat windmolens geluidsoverlast veroorzaken, is al aangetoond
in diverse onderzoeken, evenals de mate (het aantal omwonenden dat hier
last van heeft) waarin deze geluidsoverlast plaatsvindt. De geluidshinder
blijkt zelfs 3 keer zo hoog te zijn als van snelwegen is toegestaan. Een groot
probleem dus. Deze hinder heeft in sommige gevallen zelfs al geleid tot
gezondheidsproblemen.
Naast deze vorm van geluidshinder” is er ook onderzoek gedaan naar laagfrequentgeluid
door de universiteit van Aalborg in Denemarken. De Deense
professoren Henrik Møller, Steffen Pedersen, Jan Kloster Staunstrup en
Christian Sejer Pedersen hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het
geluid van windmolens. Zij hebben vastgesteld dat windturbines, en in het
bijzonder de nieuwe generatie mega turbines, een (te) hoog laagfrequent
geluid produceren dat zowel binnen als buitenshuis zeer veel hinder geeft en
zelfs gezondheidsschade veroorzaakt, indien het de 20dB overstijgt.
Op 17 december 2012 is in de Provinciale Staten van Noord-Holland de motie
van mijn fractie aangenomen met het dictum: “De Staten, gehoord hebbende
de beraadslaging verzoeken de gedeputeerde in Den Haag te laten
onderzoeken of er in het belang van de burgers andere geluidsnormen, dan
wel gelijke normen kunnen worden opgesteld.”
En met andere geluidsnormen wordt bedoeld dat geluid op piekmomenten
wordt gemeten. Hiermee hebben de Staten aangegeven dat zij het aspect
geluidsoverlast bij windmolens als zeer belangrijk aanmerken.
Een deel van de overlast van bestaande en nieuw te bouwen windmolens is te
voorkomen door maatwerk toe te passen. Het Activiteitenbesluit biedt het
plaatselijk gezag de mogelijkheid om aanvullende regels ten aanzien van het geluid vast te stellen.
Het bevoegd gezag kan op grond van art. 3.14a lid 3 in een concreet geval een andere
waarde voorschrijven, indien bijzondere lokale omstandigheden daartoe aanleiding geven.
Wat deze bijzondere lokale omstandigheden zijn wordt niet nader genoemd in de toelichting
bij het Activiteitenbesluit. Hierdoor zal de overlast voor de woon- en
leefomgeving beperkt kunnen worden. Volgens het Activiteitenbesluit
moeten de belangen van alle betrokken partijen worden afgewogen en moet
het bevoegd gezag motiveren waarom het bepaalde belangen zwaarder laat
wegen dan anderen. Alhoewel het plaatselijk bestuur de beschikking heeft
over dit instrument, wordt het in de praktijk nog nauwelijks toegepast.
Vragen
Vraag 1:
Bent u bekend met de inhoud van het onderzoek naar laag-frequentgeluid
dat door de Deense universiteit van Aalborg bij Maastricht is uitgevoerd?
Antwoord 1:
Ja, wij gaan ervan uit dat u doelt op het rapport Beoordeling van laagfrequent
geluid van windturbines in Maastricht, dat in april 2012 is opgesteld door
Møller et al., Universiteit van Aalborg voor de gemeente Maastricht.
Vraag 2:
Bent u het met de conclusie eens dat een (te) hoog laagfrequent geluid zowel
binnen als buitenshuis zeer veel hinder geeft en zelfs gezondheidsschade
veroorzaakt? Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.
Antwoord 2:
Wij onderschrijven de conclusie dat langdurige blootstelling aan een te hoog
geluidsniveau, ook van laagfrequent geluid, (veel) hinder kan veroorzaken en
mogelijk ook effecten op de gezondheid, zoals vermoeidheid, verstoorde
nachtrust, hoofdpijn en fysiologische stress. Dit wordt bevestigd in
wetenschappelijke publicaties en aanbevelingen van o.a. de Gezondheidsraad
en de Wereldgezondheidsorganisatie. Wij merken daarbij op dat dan het
geluidsniveau wel de drempelwaarden voor deze effecten moet
overschrijden. Er is geen bewijs dat ook onder deze drempelwaarden de
genoemde effecten zich kunnen voordoen.
De gezondheidseffecten die Møller et al. noemen zijn overigens niet specifiek
voor laagfrequent geluid, maar kunnen ook optreden bij andere
geluidsfrequenties.
Vraag 3:
Bent u op de hoogte dat er het instrument van maatwerk in Nederland ergens
wordt toegepast. Zo ja, waar?
Antwoord 3:
Ja, op 13 maart 2013 hebben B&W van Rotterdam bekend gemaakt dat zij
maatwerkvoorschriften opleggen op een inrichting van Maasland Windenergie
B.V. voor twee windturbines aan de Noordzeeweg te Rotterdam.
Vraag 4:
Bent u op de hoogte van het advies van de Milieudienst Kop van Noord-
Holland dat de afstand tot de dichtstbijzijnde geluidsgevoelige bestemming
(bijvoorbeeld een woning) moeten worden gebaseerd op het plaatselijke
achtergrondniveau? Graag een gemotiveerd antwoord.
Antwoord 4:
Ja, wij zijn op de hoogte van het advies van de Milieudienst uit 2007. In dit
advies staat, dat bij opschaling van een windturbine door een groter
exemplaar, de afstand tot de dichtstbijzijnde geluidsgevoelige bestemming
zou moeten worden gebaseerd op het plaatselijke achtergrondniveau.
Gemeenten kunnen dit advies betrekken in hun afweging om in voorkomende
gevallen bij vergunningverlening maatwerkvoorschriften op te leggen.
Vraag 5:
Bent u op de hoogte van de uitspraak van de Raad van State dat voor wat
betreft windturbine aan de Grote sloot 158, de normering zou moeten
worden gebaseerd op het plaatselijke referentieniveau van het
achtergrondgeluid? Graag een gemotiveerd antwoord.
Antwoord 5:
Ja, ervan uitgaande dat u doelt op de uitspraak van de Rechtbank Alkmaar
van 7 maart 2013 (LJN: BZ3549) die ziet op het toepassen van
maatwerkvoorschriften op de windturbine aan de Grote Sloot 158.
Vraag 6:
Bent u het met de PVV eens dat, op dit moment, bij de belangenafweging
voor het toepassen van maatwerkvoorschriften, de belangen van inwoners
van Noord-Holland die in de buurt van een windturbine wonen, ondergeschikt
zijn aan bijvoorbeeld de duurzaamheidsbelangen? Zo neen, waarom niet?
Graag een gemotiveerd antwoord.
Antwoord 6:
Nee. De uitspraak van de Rechtbank Alkmaar ziet op het opleggen van
maatwerkvoorschriften voor de windturbine aan de Grote Sloot 158. Op basis
van deze casus kunnen wij niet onderschrijven dat in de belangenafweging
door het bevoegd gezag in algemene zin geldt dat de belangen van
omwonenden ondergeschikt zijn aan duurzaamheidsbelangen. Wij
beschouwen de uitspraak van de Rechtbank Alkmaar als een stimulans voor
gemeenten om in voorkomende gevallen zorgvuldig te onderzoeken of het
opleggen van maatwerkvoorschriften wenselijk is.
Vraag 7:
Bent u het met de PVV eens dat, mede gezien het grote aantal
windmolenklachten die dagelijks worden gemeld, u ter bescherming van het
woon- en leefmilieu van de inwoners van Noord-Holland, alle gemeenten
moet inlichten over het toepassen van het maatwerk instrument? Zo ja, op
welke termijn zal dit gebeuren? Zo neen, waarom niet? Graag een
gemotiveerd antwoord.
Antwoord 7:
Nee. De regels ten aanzien van het toepassen van maatwerkvoorschriften zijn
opgenomen in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling Milieubeheer
en kunnen op grond van het overgangsrecht bij het Besluit algemene regels
inrichtingen milieubeheer in specifieke gevallen worden opgelegd. De
gemeente is doorgaans het bevoegde gezag in het kader van de
milieuvergunning voor windturbines en derhalve ook voor het eventueel
opleggen van maatwerkvoorschriften. Het Activiteitenbesluit en de
Activiteitenregeling Milieubeheer zijn algemene wettelijke regels en hebben
een directe werking. In voorkomende gevallen zullen wij gemeenten in het
kader van vooroverleg over vergunningverlening wijzen op de mogelijkheid
om maatwerkvoorschriften op te leggen.
Vraag 8:
Bent u het met de PVV eens dat, gezien de vele zwaarwegende redenen, het
voor het plaatselijk gezag geen moeilijke opgave is om een gedegen
motivering te formuleren teneinde een maatwerk voorschrift op te leggen? Zo
neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.
Antwoord 8:
De gemeente is doorgaans het bevoegde gezag in het kader van de
milieuvergunning voor windturbines en derhalve ook bevoegd tot het
eventueel opleggen van maatwerkvoorschriften. De gemeente kan in een
aantal gevallen overgangsrecht toepassen zodat de strengere eisen uit de
milieuvergunning van toepassing zijn. De gemeente kan het overgangsrecht
toepassen als er onder meer sprake is van een stiltegebied of een bijzondere
lokale omstandigheid. Het overgangsrecht kan alleen worden toegepast als
een vergunning voor 1 januari 2008 in werking én onherroepelijk was.
Gedurende drie jaar kunnen de oude vergunningsvoorschriften dan nog als
maatwerkvoorschrift worden aangemerkt, in ieder geval tot 1 januari 2014.
Uit bovenstaande blijkt dat het opleggen van maatwerkvoorschriften moet
voldoen aan randvoorwaarden en zorgvuldig moet worden gemotiveerd.
Vraag 9:
In de praktijk blijkt dat de mogelijkheden voor maatwerk bij zowel burgers,
politici als windexploitanten nauwelijks bekend is. Het zou goed zijn als de
overheid en alle betrokken partijen in de omgeving van een (bestaande en)
nieuw te bouwen windmolen in een vroegtijdig stadium bij de mogelijkheden
voor maatwerk worden betrokken en juist worden geïnformeerd. Is het
College bereidt hier op korte termijn beleid c.q. richtlijnen voor gemeentes
hierover op te stellen? Zo neen, waarom niet. Graag een gemotiveerd
antwoord.
Antwoord 9:
Nee. Zie verder beantwoording vraag 7.
Vraag 10:
Bent u bereid om bij de minister van Infrastructuur en Milieu aan te dringen
op een verdere verruiming van de mogelijkheden voor toepassing van
maatwerkvoorschriften voor windturbines in het Activiteitenbesluit. Zo neen,
waarom niet. Graag een gemotiveerd antwoord.
Antwoord 10:
Nee. Zie verder beantwoording vraag 7.
Vraag 11:
Is het College bereidt om op korte termijn fondsen vrij te maken om
windmolens te verplaatsen die nu veel overlast aan omwonende veroorzaken?
Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.
Antwoord 11:
Wij hechten groot belang aan het tegengaan van overlast door windturbines
en werken conform de op 17 december vastgestelde wijziging van de
Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie (PRVS, de Structuurvisie NH
2040 en het beleidskader Wind op land aan een voorstel om te komen tot
herstructurering van windturbines die ernstige overlast veroorzaken. In het
najaar van 2013 verwachten wij een voorstel aan uw Staten te kunnen
voorleggen.
Provincie N-H
0 reacties :
Een reactie posten