'Polenhotel' niet getorpedeerd

• woensdag 22 mei 2013
  • Categorie: , , ,
  • Wieringerwerf - Meerderheid politieke partijen Hollands Kroon neigt naar ja voor pension op De Stek.
     Martijn Gijsbertsen

De politick Hollands Kroon lijkt het plan voor huisvesting van tientallen buitenlandse seizoenarbeiders in de voormalige hallen van Driessen op De Stek in Wieringerwerf niet te zullen torpederen.

In principe is het niet toegestaan mensen onderdak te bieden op bedrijventerreinen. Initiatiefnemer Flexible Human Services (uitzendorganisatie) kreeg echter eerder de toezegging van het college dat de gemeente gaat bekijken of de komst van zo'n 'Polenhotel' mogelijk kan worden gemaakt.

De beoogde locatie voor een pension stuit daarbij de ouders van de verongelukte Kim van Zoonen (35) tegen de borst. Hun dochter is op de N240/Medemblikkerweg bij de toegangsweg naar De Stek door toedoen van een dronken Poolse automobilist om het leven gekomen.

Twijfelen

Toch neigt het gros van de gemeenteraad ernaar het plan niet te dwarsbomen. CDA, PvdA en D66 zijn voorstander. VVD, Senioren Hollands Kroon en GroenLinks twijfelen of hebben hun standpunt nog niet bepaald. Tegenstand komt uit de hoek van de oppositiepartijen Lada, ChristenUnie, Progressief Wieringermeer en Partij Vrije Liberalen.

______________________________________________________________

Pension De Stek blijkt tere kwestie

Wieringerwerf - Mag er een 'Polenhotel' komen op een bedrijventerrein in Wieringerwerf? Vlakbij een bermmonument ter nagedachtenis aan een jonge moeder (35 jaar), verongelukt door de schuld van een dronken Poolse automobilist?

Fractieleiders van politieke partijen in Hollands Kroon vinden het stuk voor stuk een gevoelig punt. Dat, gezien de emoties bij de nabestaanden, serieus moet worden meegewogen in de discussie. „Sowieso is het van belang dat er goede huisvesting voor deze tijdelijke seizoenarbeiders komt", aldus Elaine Vlaming-Kroon (CDA). „Wat mij betreft, en dan spreek ik op persoonlijke titel, met toezicht om overlast te voorkomen en genoeg mogelijkheden voor vermaak. Hoe wrang het ook is: zo'n dramatisch ongeluk op zich is geen argument om die locatie of te wijzen."

Fijko van der Laan van coalitiegefoot PvdA stelt dat 'onbezonnen handelingen van een individu geen groep kan worden aangerekend'. „Wij begrijpen en respecteren de emoties. Maar de hallen van Driessen liggen dicht bij een woonkern en het gaat om niet hele grote aantallen, dus wat ons betreft is De Stek acceptabel."

D66 van Niels Busker is ook positief. Mits de samenleving zich inspant om seizoenarbeiders wegwijs te ma-ken in het verenigingsleven. Zodat ze geintegreerd raken en niet na het werk overmatig alcohol gebruiken. „Dit soort brieven blijven in de geest hangen", zegt VVD-voorman Jan Swaag. „Wij hebben ons standpunt nog niet bepaald, zo'n geemotioneerd verhaal moet grondig worden besproken."

GroenLinks en Senioren Hollands Kroon zijn er ook niet uit. Al spreekt Piet Bruijstens van laatstgenoemde partij uit dat 'in deze verdomd moeilijke kwestie' het algerneen belang voorrang moet krijgen boven het individuele.

Lada-fractieleider Rob Ravensteijn plaatst vraagtekens bij De Stek. „Het is beter seizoenarbeiders verspreid door Hollands Kroon in woningen onder te brengen dan ze op een bedrijventerrein weg te stop-pen. Of laat ze gebruik maken van bestaande logies."

Gettoachtig

„Omdat het met iemand uit die categorie vreselijk is misgegaan, moet je anderen niet uitsluiten", meent Paul Jan de Groot van ChristenUnie. Toch is hij, net als Dorien SijbengaVan den Outenaar (Progressief Wieringermeer) en Pim de Herder (Partij Vrije Liberalen), tegen een 'Polenhotel' op De Stek. „Deze mensen horen niet thuis op een industrieterrein; dat worden gettoachtige toestanden. Je moet ze huisvesten in woonwijken, bij mensen."

NHD

Lees ook:

15-12-2011 Met 960 man onder een dak snel 'een zooitje’

Dekker zei

Polen zijn al jarenlang een probleem in het verkeer, alleen mag het in politiek correct Nederland niet worden gezegd, dus zwijgen we er toch maar beter over?

Bestemmingsplannen in Hollands Kroon veranderen nog sneller als het weer, de kosten ervan worden maar niet meer vermeld en geen hond(raadslid) die er naar vraagt.