Nieuw welstandsbeleid voor Hollands Kroon

• woensdag 29 mei 2013
  • Categorie:
  • HOLLANDS KROON – De gemeenteraad had er drie vergaderingen voor nodig gehad , maar gisteravond is de kogel dan uiteindelijk toch door de kerk gegaan.

De gemeente Hollands Kroon houdt enige vorm van welstandsbeleid.

De oppositiepartijen GroenLinks, Senioren Hollands Kroon, Lada, Progressief Wieringermeer en de Partij Vrije Liberalen , aangevuld door het CDA en de PvdA stemde in met een aangepast voorstel waarin een en ander werd besloten.

De VVD, en de ChristenUnie wilden, conform de oorspronkelijke wens van het college , helemaal geen welstandsbeleid meer voeren.

De gemeente wordt nu ingedeeld in drie gebieden met elk een verschillend welstandsbeleid. Ten eerste worden er plekken aangewezen waar qua welstandnormen alles hetzelfde blijft. Daaronder vallen onder meer de historisch waardevolle en beschermde dorpskernen van Barsingerhorn en Kolhorn maar, op aanwijzing van de raad, ook de Dorpsstraat van Nieuwe Niedorp, De Weel, Haringhuizen, een deel van Wieringerwaard en de haven van Den Oever. Hieronder valt ook het gehele buitengebied van Wieringen Om daar te mogen bouwen zal de welstandstoets van toepassing blijven.

Een tweede gebied, bestaande uit de kernen Zijdewind, Lutjewinkel, Moerbeek, Oude Niedorp, Winkel en vrijwel het gehele buitengebied vallen voortaan onder de excessenregeling. Voor bouwplannen daar geldt een beperkte toetsing.

En tenslotte mag men in onder meer (in de woonwijken en bedrijventerreinen delen van) Den Oever, Hippolytushoef, Wieringerwerf, Kreileroord, Middenmeer, Slootdorp, Anna Paulowna, Breezand, Winkel, 't Veld ,Nieuwe Niedorp en het hele welstandsvrij bouwen. In deze welstandsvrije zones is ook achteraf geen toetsing meer en kunnen omwonenden ook geen bezwaar maken tegen de bouwplannen van de buren. Er komt een welstandsnota om alle drie de vormen van welstand en de verschillende gebieden in vast te leggen.

NHD