‘Kletskoek Bingo’, raadsvergadering Hollands Kroon 23 mei

Datum:
  • zaterdag 1 juni 2013
  • in
  • Categorie: ,
  • Hollands Kroon - Gemeenteraadsvergadering van HK  in De Ontmoeting op 23-05-2013

    JAS heeft een aantal punten uit de agenda van de raadsvergadering geselecteerd en van info en commentaar voorzien.        

    Nawijn opent krek om 20.00 hr de vergadering.

     Agendapunt 4 - Insprekers: 

     Windmolenslachtoffer 
    1: Mevrouw Bos; wonende en werkende op een pachtbedrijf aan de Oostermiddenmeerweg nabij Medemblik in een woud van windmolens; zij en haar man (agrariër) vrezen nu nog meer mentale belasting wegens opschaling van het vlakbij gelegen windpark Wagendorp. Het mensje stond bijkant te janken en wilde wel, als het plan doorging een zodanige compensatie dat zij daar weg konden; zij houdt het niet meer uit en gaat gewoon kapot aan de herrie en laag frequent geluid van het windmolenbos aldaar. Na haar emotionele betoog bleef het dan ook oorverdovend stil aan de raadstafel en alleen heren Leever (Senioren) en Ravensteijn (LADA) reageerden.

    Windmolenslachtoffer 2: 
    Mevrouw Bes; wonende en werkende aan de Zwinweg; in het oude schooltje hebben zij een atelier waar zij allerlei kunstzinnigheden produceren. Zij hebben last van de in 2011 opgeschaalde windmolens aan de Veerweg en Zwinweg. Ramen moeten altijd dicht, druk op het hoofd, gebrek aan inspiratie , niet buiten kunnen zijn. Eigenlijk heeft zij dezelfde soort klachten als mevrouw Bos.

    Windmolenslachtoffer 3: 
    De heer van Stam; wonende aan de Zwinweg. Overlast van dezelfde molens als mevrouw slachtoffer 2; de heer van Stam sprak zelfs over diefstal van woongenot, rust en stilte.

    Overlast en lawaaislachtoffers; 
    de heer Groot uit Lutjewinkel vroeg namens de Dorpsvereniging om aandacht voor de situatie met het bedrijf Campina in het dorp. Aan de Hereweg staat de Campina kaasfabriek met een productie van 55.000 ton. Hij deed een beroep op de raad maatregelen te nemen tegen de overlast van het sterk toegenomen vrachtverkeer van en naar Campina. Alleen een ontsluitingsweg kan een oplossing bieden.
    De heer Swaag (VVD) vroeg of de Dorpsvereniging Campina had benaderd. Terecht wees de inspreker erop dat het hier een zaak voor de gemeente betreft.

     Agendapunt 6 – Beheersverordening Barsingerhorn, Kolhorn en Haringhuizen.

    De bestemmingsplanwijziging voor dat gebied is niet op tijd rond…..
    Waarom het niet op tijd klaar is werd niet medegedeeld door verantwoordelijk wethouder Franken, maar gelukkig; er is een andere mogelijkheid: de beheersverordening. Een beheersverordening opstellen gaat wat vlotter en levert kennelijk minder rompslomp en kosten op, en zo voldoen wij toch aan de wettelijk eisen aldus Franken. Waarom er dan niet uitsluitend met beheersverordeningen gewerkt wordt en al die bestemmingsplannen overboord kunnen, werd niet duidelijk.
    Wel duidelijk was de verwarring over beheersverordeningen ; zo was er het VVD- fractielid List (ex-wethouder Wieringermeer), die opmerkte dat met een beheersverordening ILLEGALE situaties LEGAAL gemaakt kunnen worden. Dat nu werd tegengesproken door, in eerste instantie Vriend (CDA) en later door wethouder Franken, evenwel zonder dat zij kon zeggen wat de definitie van een beheersplan nu precies inhield en op welke wettelijke gronden en beperkingen zo’n administratieve constructie toegelaten is.

    Evenwel blijft het aspect wel/niet legaal ons sterk interesseren; het is namelijk een pracht oplossong als een overheid (ex-Niedorp) een jaar of dertig niet gehandhaafd heeft en voor HK een lijkje in de kast heeft laten staan waarna HK vervolgens op deze wijze in een keer van alle rotzooi af kan komen. Kunnen de handhavers op het gemeentehuis ook mooi hun dutjes blijven doen.

     Agendapunt 9 – Opheffen Milieudienst Kop Noord-Holland 

     Milieudienst wordt opgeheven en de hele rambam gaat over naar de RUD (Regionaal Uitvoeringsdienst). Vreemd, de RUD’s zouden opgericht worden, omdat de Milieudiensten niet voldoende kwaliteiten hadden. De RUD wordt opgericht om een verdere verbetering tot stand te brengen bij minimaal de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving, voor zover het taakveld milieu betreft. Daar kun je je iets bij voorstellen, maar als alle medewerkers mee overgaan, inclusief de directeur van Milieudienst Kop van Noord-Holland, blijft de twijfel groot wat betreft kwaliteitsverbetering.
    Maar het leek in de raad alleen om de kosten voor de gemeente te gaan. Geen partij, die zich afvroeg wat de inwoners nu van de uitvoering van de taken van de Milieudienst Kop Noord-Holland vinden.
    Stichting JAS heeft daar genoeg van vernomen om daar niet vrolijk van te worden. Al jaren niet.
    Wat te denken, als de Milieudienst in de avond stiekem gaat meten en dan ook nog op de verkeerde plaats. Je kijkt om 23.00 uur uit je slaapkamerraam en daar staat Milieudienstmedewerkerster mevrouw Hoekstra. Ja, ze nam even een aantal te meten adressen tegelijk. Op welke plaats en waar het om ging wist ze helemaal niet.
    Of om middernacht bij een bedrijf geluidsmetingen doen, na het seizoen, als er niet gewerkt wordt en er dus geen vrachtwagens zijn en dus ook geen stofoverlast. En dat kwam meerdere malen voor. Maar de ernstigste gevallen waar wij kennis van hebben zijn, dat de Milieudienst schrijft dat uit metingen is gebleken dat een bedrijf aan de normen voldoet terwijl, als de meetrapportage wordt opgevraagd, blijkt, dat er geen metingen verricht zijn.
    Klagen bij de gemeente A-P hierover leverde op dat deze ambtenaren hun uiterste best hadden gedaan de medewerkers van de Milieudienst duidelijk te maken, dat je niet kunt schrijven dat je gemeten hebt, als dat niet het geval is. En van deze medewerkers van de Milieudienst moeten we verwachten (ze zijn allen naar de RUD over gegaan) een betere kwaliteit in de uitvoering te krijgen?
    Het moet nog goedkoper, dus er zal nog vaker geschreven worden, dat er gemeten is, terwijl dit niet het geval is. Makkelijker verdien je het niet.
    De verantwoordelijke wethouder zit in het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur, dus die zal altijd de medewerkers beschermen.

    En dan hebben we het nog niet over de vele leugens gehad die er verkondigd worden. Opmerkelijk voor stichting JAS is het feit, dat als iemand ons benadert met een zaak over de Milieudienst, het eerste waarover geklaagd wordt het de leugens van de ambtenaren zijn.
    Stichting JAS heeft bij de raad van A-P nog aangedrongen op een evaluatie van de werkwijze van de Milieudienst. Toen was de heer v.d. Laan verantwoordelijk wethouder en zat in het dagelijks en algemeen bestuur van de Milieudienst. Hij ontraadde de evaluatie.
    En zo kon het tot op heden doorgaan. En wat gaat er met de nieuwe RUD nu dan verbeteren?

     Agendapunt 10 - Intrekken delegatiebesluit. 

    In een eerder besluit van de raad heeft het college van B&W de bevoegdheid gekregen ontheffingen te verlenen voor (bouw)plannen die niet in overeenstemming zijn met het bestemmingsplan. De oppositie is met dit delegatiebesluit niet gelukkig, gezien enkele voorvallen. Mevr. Sybenga (Progressief Wieringermeer) kwam met een motie om het delegatiebesluit in te trekken, zodat de raad weer zelf de besluiten nemen kan. Over deze intrekking en/of het geven van een nieuwe vorm aan het delegatiebesluit zullen oppositiepartij LADA (dhr. Ravenstein) en coalitiepartij PvdA zich gaan buigen. Wij zijn benieuwd en hopen dat LADA zich niet laat chanteren of in een val gelokt wordt door de gevestigde belangenpartij PvdA.

    Agendapunt 11 - Burgerparticipatie. 

    Bij monde van de heer Op de Weegh (VVD) werd door deze, namens de zich sinds
    25-05-2013 op een hoger integriteitsniveaus pogende te presenteren (ex-volks) partij, verklaart dat de projectopdracht er inhoudelijk goed uitzag. Mocht deze uitspraak het hoge intelligentie niveau van de VVD raadsfractie kenmerken, het degradeert de overige politieke partijen (en niet te vergeten de gehele bevolking van HK) wel tot imbeciele onbenullen omdat dezen er niets van begrijpen. Het document staat immers vol met helder Engelstalig, antroposofisch, sociologisch, ambtelijk organisatorisch, politiek vakjargon, waardoor de burgerparticipatie, wat een poging is de plaatselijke democratie (met de nadruk op PLAATSELIJK; dit geldt niet voor de landelijke democratie) wat nieuw leven in te blazen, in een klap vakkundig geneutraliseerd wordt.
    Gelukkig is de meerderheid van de raad niet zo intelligent als de VVD fractie en die meerderheid zei gewoon dat zij er niets van begrepen. Huiswerk opnieuw doen of even een kopietje opvragen bij de VNG of een gemeente die burgerparticipatie al ingevoerd heeft en dat papiertje dan aanpassen aan de HK gewoontes. Een stagiaire kan de was doen en het hoeft dan ook niet zoveel te kosten als die politiek sociaal bewogen antroposoof die het huidige document tegen een gigantisch uurloon in elkaar gewrocht moet hebben. Voor alle duidelijkheid; burgerparticipatie is geen medezeggenschap maar veeleer een tijdig georganiseerd en hopelijk effectief anticiperend toehoren en maatregelen nemend fenomeen – een nieuwe poging een ietsepietsie vertrouwen terug te winnen in deze tijd van democratisch verval.
    Overigens is het zo dat in een fase van verval het niet voldoet de mand met rotte appels te vervangen; ook de rotte appels moeten weggegooid worden – dan rot de mand ook niet meer. Vooralsnog lijkt het erop uit te draaien, geheel volgende de interpretatie van democratie in dit gebied, dat nu alleen de mand vervangen gaat worden.

     PvdA-er van der Laan (coalitiepartner) wees op het feit dat de richtinggevende uitspraken van de vergadering van 13 februari over deze burgerparticipatie in het geheel niet waren meegenomen. Hij noemde het stuk ‘Kletskoek Bingo’.
    De burgemeester kon dan ook niet anders zeggen na alle commentaar dan: ’Het college neemt het tot zich’. 

    Agendapunt 11A - Opheffing lagere scholen en een subsidie van €350.000

    Prima zaak die vriendelijke subsidie van €350.000 vond Vriend (CDA) als de lagere scholen van Barsingerhorn en Kolhorn samengevoegd worden. Het leek deze tollenaar dan ook uitsluitend om het geld te doen en niet om het bestedingsdoel van de subsidie hetgeen de GL opmerkte bij monde van de heer de Vreede.
    In beantwoording van vragen vertelde wethouder van Dijk (PvdA) een nogal warrig verhaal over de voorheen gebrekkige kwaliteit van “de Schakel” wat nu weer tiptop was omdat daar KEIHARD aan gewerkt was door de directie en dat hij persoonlijk, vanwege dat succes in kwaliteitsverbetering, uit eigen zak een taart betaald en afgeleverd had bij de school. Aardig van deze man, die kennelijk op een kwalitatief mindere lagere school gezeten heeft, gehoord hebbende zijn vervoeging in de verleden tijd van het werkwoord “willen”.
    Overigens had niemand vragen gesteld over taarten ; de wethouder had dat dan ook wel achterwege kunnen laten en duidelijker moeten maken waarom een kwalitatief goede school desondanks opgeheven wordt. Andere argumenten waren de zuigkracht uit Schagen en ziektes van onderwijzers waardoor geen les gegeven kon worden en waardoor een samenvoeging meer op zijn plaats zou zijn. Hoewel ziektes van onderwijzend personeel een tegenwoordig algemeen de kop opstekend fenomeen lijken te worden, moet helaas vastgesteld worden, dat ziektes zich in principe niet tot een specifieke lagere school beperken. Men kan zich ook afvragen wat het kwaliteitsbegrip op die school nu precies inhield; uiteindelijk lijkt onderwijsinspectie daarover een oordeel gegeven te hebben maar de dieper liggende reden achter de ziektes van de onderwijzers bleef onduidelijk. Uit het oogpunt van kwaliteitsverbetering zou in de toekomst tevens naar de inzetbaarheid van de meester en juffen gekeken moet worden en zou de kwaliteit niet uitsluitend af mogen hangen van het eindproduct.

    Opmerking Stichting JAS:
    Wat te denken van het besluit dat staatssecretaris Dekker op 30-5-2013 bekend maakte, dat  de ondergrens op 23 leerlingen blijft.

    De raadsvergadering werd op 28 mei voortgezet met het besluitvormend gedeelte van de agenda. De vergadering was niet te volgen, omdat het geluid uit stond.

    Redactie JAS






    1 reacties :

    J.Vermeer zei

    Zouden wethouder Franken en haar medewethouders eigenlijk wel weten wat Burgerparticipatie betekent?

    Het commentaar van Jas lezend kan men maar tot een conclusie komen: het college van B & W begrijpt er niets van. Datzelfde kan gezegd worden van het overgrote deel van de raadsleden, ook die kennen de betekenis van het woord Burgerparticipatie niet. Het kan ook zijn en dat is nog veel kwalijker, dat bovengenoemden schijt hebben aan de burgers en alleen aan hun eigen belangetjes denken.

    Wat nu weer te denken van de Beheersverordening, bedoeld om het falen van Raad en College te verbloemen, immers, de hoogstnoodzakelijke bestemmingsplannen zijn weer eens niet klaar.
    Helemaal bont maakt de pias van de VVD het, genaamd List, die denkt dat alles wat illegaal is gelagaliseerd kan worden. Ex wethouder List heeft zeker nog een paar vriendjes waarvan de nodige illegale zaken gelegaliseerd moeten worden.

    Agendapunt 9, het opheffen van de Milieudienst.

    Waarom een millieudienst opheffen die niet functioneert en dan al die falende ambtenaren overhevelen naar de nieuwe dienst, het kost alleen maar en er verandert helemaal niets.

    Het geeft precies de manier van werken weer van een falend stelletje wethouders, raadsleden en ambtenaren.

    Een reactie posten