Hoogheemraadschap: vrolijk vlaggen

• zaterdag 11 mei 2013

• Noordkop - Vreemde plaats voor reclamevlaggen moet menig wandelaar wel niet denken als hij onderweg is door de polders van Noord-Holland.
    Benzinestations kunnen het niet zijn; want er loopt geen weg naar toe. Is het soms een kiosk waar snoepgoed verkocht wordt aan de kinderen?  Of een verkooppunt voor duurzame graskaas van een boer die het allemaal ook niet meer ziet zitten? Nee, ook dat niet want er loopt niemand rond bij die kleine huisjes met die blauwe vlag.
    Dichterbij gekomen ziet de wandelaar dat zo’n huisje meestal bij een sloot staat; en nog dichterbij gekomen blijken die huisjes geen huisjes te zijn maar poldergemaaltjes. Nu waren die gemaaltjes er altijd al, maar zijn nu bevlagd; kennelijk heeft het management van het hoogheemraadschap besloten te vlaggen bij al hun bezit opdat de kantonniers, vooral op maandagmorgen,  op hun zoektocht naar verdwenen gemaaltjes, beter de weg kunnen vinden. Het zijn dus een soort boeien in het vaarwater om het eens nautisch uit te drukken.
    Wat zal zoiets nu gekost kunnen hebben vroeg een opmerkzame wandelaar ons?
    Stichting JAS is aan het informeren en bellen geweest en komt tot de volgende schatting: wij rekenen voor dit hoogheemraadschap 500 vlaggenmasten;
    500 masten a  €300/stuk (ex btw)                                    = € 150.000.
    500 vlaggen a  € 35/stuk (ex btw)                                    = €    17.500.
    500 mastvoetjes RVS €50/stuk (ex btw)                           = €    25.000
    500 maatvoetjes in beton gieten en plaatsen €100/stuk =€     50.000.
    Totaal                                                                                   € 242.500 ex. btw.
    Dat valt toch wel mee vinden wij zo. Alleen al de huur van die steeds stilstaande zware rupshijskraan bij de restauratie van het gemaal aan de van Ewijcksvaart moet  minimaal zoiets gekost hebben; hier hebben wij tenminste die vrolijk wapperende vlaggen.

P.S. Wist u dat de vlaggen gestreken moeten worden als het harder dan windkracht 6 waait (dit is te lezen op een sticker op de vlaggenmast). Overigens geeft deze eis overwerk voor de kantonniers als het hard gaat waaien (150% tarief) en hoe moeten die mannen die vlaggenmaten met gemaaltjes  terugvinden als daar geen vlag wappert wanneer het minder waait dan windkracht 6 en de vlag weer gehesen moet worden?

Redactie JAS

Dekker zei

De kosten zijn onbelangrijk zullen de bestuurders van het Hoogheemraadschap denken, daar hebben we de burgers voor om die verspilling te financieren. Dus de burger is het kind van de rekening en dat gegeven is voor onze bestuurders volstrekt onbelangrijk.

Gelukkig hebben we Stichting JAS.
    Tenminste nog IEMAND die in de gaten zal houden waar ons geld blijft!

Het is toch van de gekken in dit land! 242,500 EX. En dan de burger dwars zitten omdat hun stoeptegel 3 cm. over de erfgrens ligt.