GS: Megastal te groot

• donderdag 30 mei 2013
  • Wieringermeer - Pluinweehouderij Meerkip in Middenmeer mag van Gedeputeerde Staten geen megastallen van samen vijfduizend vierkante meter bouwen.
    winnie van galen

Dit besluit is een streep door de rekening van Marcel Weel, eigenaar van Meerkip, en de gemeente Hollands Kroon, die goedkeuring had verleend.

Meerkip, verspreid over twee locaties, beslaat zo'n vierduizend vierkante meter. Op grond van het gemeentelijke bestemmingsplan uit zoog is het de onderneming toegestaan tot 4400 vierkante meter te groeien. Meerkip is gevestigd aan de rand van de Wieringermeer, nabij Aartswoud. In verband met mogelijke hinder voor omwonenden en planologische ontwikkelingen werkte Hollands Kroon mee aan de verhuizing van de pluimveehouderij naar de Oudelanderweg in Middenmeer. Daarbij stond de gemeente toe dat er twee stallen konden komen van elk 2500 vierkante meter.

Tegen deze omvang is bezwaar gemaakt door de Partij voor de Dieren. Gelet op mogelijke juridische en bestuurlijke gevolgen, heeft GS bepaald dat de omvang van Meerkip is begrensd op 4400 vierkante meter. De zeshonderd vierkante meter extra (van 4400 naar 5000 vierkante meter) duldde HoIlands Kroon als compensatie voor onder meer inkomstenverlies.

Gevraagd om een reactie laat Weel weten officieel van niets te weten. ,,Zolang ik er geen letter over heb gelezen, ga ik niet reageren."

NHD