Verbijstering over beroep molen 158 Sint Maartensbrug

• dinsdag 9 april 2013
  • Categorie: , ,

• Betrokkenen snappen stap college gemeente Schagen naar Raad van State niet.
    DOOR HARRY DE JONG

Omwonenden en andere betrokkenen reageren met verbijstering op het hoger beroep van de gemeente Schagen tegen de rechterlijke uitspraak over windmolen 158 bij Sint Maartensbrug. De gemeente gaat op last van de Alkmaarse rechtbank weliswaar handhavend optreden en een maatwerkvoorschrift opleggen voor de molen, maar stapt tegelijkertijd naar de Raad van State. Het college van Schagen wil ultieme duidelijkheid hebben over de interpretatie van de geluidsregels rond windmolens. „Wij hebben daar advies over ingewonnen bij de landsadvocaat en het ministerie van infrastructuur en milieu. Die hebben zich zeer verbaasd over de uitspraak van de rechter. Vandaar dat wij de Raad van State om een oordeel vragen", aldus wethouder Ben Blonk afgelopen week tijdens een persconferentie.

Volgens voorzitter Fred Jansen van het Nationaal Kritisch Platform Windcnergie kan de gemeente zich die moeite besparen, omdat een 'volstrekt vergelijkbare zaak' speelt in de Noordoostpolder. „Ook daar draait het om de vraag of de molen na de regelwijziging per 2012 onder het overgangsrecht valt en of de gemeente bevoegd is om een maatwerkvoorschrift op te leggen. ,Die zaak wordt eind april behandeld door de Raad van State. Dan kan Schagen dus al zijn gewenste, juiste interpretatie krijgen. Die zal volgens mij overigens niet anders zijn dan die van de Alkmaarse rechtbank."

Jansen begeleidt omwonende Ina Vonk in haar strijd tegen de molen. Vonk stelt dat de Milieudienst haar eerder beloofde om B en W van Schagen te adviseren niet in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de Alkmaarse rechtbank.

Ondankbare taak

Vonk en andere omwonenden hebben weinig fiducie in handhaving door de gemeente, in afwachting van het beroep bij de Raad van State. „Aan de buren weer de ondankbare taak om dagelijks klachten naar de gemeente te sturen als de eigenaar van de molen niet aan de norm voldoet", schrijft Riet Dapper aan deze kraut.

De raadsfracties van Jess en de Senioren Partij Schagen willen dat het college eerst overlegt met de gemeenteraad, voordat definitief beroep wordt aangetekend tegen de gerechtelijke uitspraak.

NHD

Dekker zei

Met een wethouder die zelf zo'n illegale molen op het erf heeft staan kan je verwachten dat een dergelijk college op kosten van de gemeenschap beroep zal aantekenen.

Het is ongelooflijk dat dergelijke personen door hun partij naar voren worden geschoven als wethouder, maar in de politiek is tegenwoordig alles mogelijk, ook het negeren van de democratie.

Theo Moras zei

Betrokkenen snappen stap college gemeente Schagen naar Raad van State niet. De gemeentelijke bestuurders zouden zich hierin moeten verdiepen zij zijn gekozen om de vele belangen van hun burgers te verdedigen.
    Het is een schande dat de gezondheids risico's aan de kant worden geschoven omdat men doet voorkomen dat het in ons kikkerlandje nog niet is bewezen,”onzin”, dat men hier de verantwoordelijkheid voor kan en durft te nemen.