Subsidie aan evenement Sail Den Helder verdient heroverweging.

• maandag 1 april 2013
  • Categorie:

• Standpunt LADA (Democratie Anders)

Sail Den Helder hoort zonder twijfel tot de activiteiten waarmee onze regio op de kaart wordt gezet. Gelukkig zijn er meerdere evenementen in de regio waarvan hetzelfde kan worden gezegd. Als de regiogemeenten elkaar ondersteunen met materieel en personeel om piekbelasting op te vangen dan vinden we dat een goede zaak. Samenwerken op basis van wederkerigheid. Ons is geen lijst of afspraak bekend waaruit die wederkerigheid blijkt, evenmin of nieuwe bijdragen aan volgende evenementen ook binnen het financiële kader passen. Als vier gemeenten elkaar financieel steunen met evenementen zal € 200.000,- beschikbaar moeten zijn. Die ruimte zien wij niet in de huidige situatie. Wij verwijzen naar evenementen en activiteiten in de eigen gemeente die het zonder subsidie moeten stellen.

Wij begrijpen dat hier onrechtvaardigheid ervaren wordt. Wij zullen het college daarom vragen om dit besluit te heroverwegen. Ook zullen we het college vragen om de raad een plan voor te leggen waaruit de wederkerigheid blijkt. Tot slot zullen we de raad de vraag voorleggen of de mandaatstelling aan het college op de juiste wijze is verleend, dan wel goed wordt toegepast.

LADA

Th Moras zei

Hand in hand "Kampioen of Degradant"

Als je een sportliefhebber bent en dus van sport of meerdere sporten houdt moet je eigenlijk niet in Hollands Kroon gaan of willen wonen.
    De nationale kampioenen en de mensen die zich met de huldeging van deze kampioenen hebben of willen bezig houden weten dat inmiddels al langer.
    Was het voor de burgemeesters van de voormalige gemeenten Niedorp en Anna Paulowna vaste prik om de spaarzame Nederlandse kampioenen officieel te huldigen en hun waardering uitte spreken over hun geweldige prestatie, individueel of in team verband. Edoch het College van de nieuw gevormde gemeente Hollands Kroon wenst geen onderscheid te maken tussen Nederlands kampioenen of degradanten, men houd zich immers bezig met een spelletje terwijl het besturen van een gemeente iets anders inhoud.
    Of zou het ook nog zo kunnen zijn dat deze aflatende belangstelling wordt ingegeven door een bezuinigings operatie zoals de sportverenigingen al geruime tijd moeten onder vinden. Zodat de velden van de sportverenigingen minder in onderhoud worden voorzien met als gevolg dat er meer afgelastingen moeten plaatsvinden omdat de velden in mindere mate worden onderhouden en bijgehouden.
    Er schijnt helaas in Hollands Kroon geen of heel weinig geld beschikbaar te zijn om sport te promoten die niet op of met water te maken hebben. Het sloeg daarom ook in als een bom toen bekent werd dat er 50.000 euro beschikbaar gesteld wordt aan de organisatie van Sail Den Helder. Heel sportminnend Hollands Kroon stond versteld van deze toezegging van het College terwijl alle verenigingen in hun eigen gemeente ontzettend gekort zullen worden.
    Het zal dan ook nagenoeg iedereen duidelijk worden waarom ervoor deelname of zitting in een Huldigings Comité van en voor Sport Kampioen in de gemeente Hollands Kroon bijna geen interesse meer wordt getoond.
    Het is dan ook absoluut niet vreemd dat de Kampioenen van het jaar 2012 nog steeds op hun huldiging moeten wachten, of als die überhaupt nog wel plaats zal vinden.
    Feit is wel dat er van het College geen enkele stimulerende werking uitstraalt wat in de sportprestaties weer tot uit drukking zal komen, hopelijk kan en zal de gemeenteraad het College tot nog tot inkeer brengen voor wat ge bijdrage aan Sail Den Helder betreft als het huldigen der Kampioenen.

Een toch wel hele kritische noot van Theo Moras supporter van voormalige "VZV Nederlands-Handbalkampioenen