Coalitie bindt strijd aan met provincie omwille van bedrijvigheid

• donderdag 4 april 2013
  • Categorie: , , , ,
  • WARMENHUIZEN - Extra raad voor landelijk gebied.

DOOR HARMKE SNIJDEWIND

Seed Valley in Warmenhuizen is voor de Schager coalitie van CDA, VVD en PvdA een belangrijk argument om agrariers meer glasteelt toe te staan dan mag volgens de provinciale structuurvisie.

Het bestemmingsplan landelijk gebied is medio december en dus twee weken voor de fusie met Schagen vastgesteld door de gemeente Harenkarspel.

De provincie heeft het op drie punten overruled.

Geen 4000 vierkante - meter glas per boer,

geen opschaling van windmolens tot 85 meter en

geen uitbreiding van nietagrarische bedrijven. -

De coalitie gaat op alle drie fronten de strijd aan tegen de provincie. Dat werd duidelijk op de raadsvergadering van 26 maart. Toen werd een collegevoorstel, waarin de provincie werd gesteund, royaal opzij geschoven.

In beroep gaan bij de Raad van State moest eigenlijk voor 1 april, maar de gemeente vroeg en kreeg extra tijd om een bezwaar in te dienen. De coalitiepartijen hebben de argumentatie nu rond en presenteren die aanstaande maandag in een extra raadsvergadering.

Fractievoorzitter Jelle Beemsterboer van het CDA vindt dat de zaadbedrijven die samen Seed Valley vormen, al voldoende argument om meer ondersteunende glasteelt toe te staan dan de provincie doet. „Er zijn al drie bedrijven die meer glas hebben. Maar het gaat de provincie vooral om het toestaan van die verdubbeling in algemene zin. Juist in een gebied als Seed Valley is dat gepast."

Wat betreft de windmolens is het volgens Beemsterboer nog maar de vraag wat de kip was en wat het ei. Volgens hem was de gemeentelijke, Harenkarspelse visie er voordat de provincie het eigen beleid strakker aantrok. En het verbod op bedrijfsuitbreiding anders dan agrarische is volgens hem ook goed aanvechtbaar. „Het gaat vooral om loonbedrijven. Die zouden dan bij uitbreiding zijn aangewezen op bedrijventerreinen. En ook op provinciaal niveau is er nog discussie of dat eigenlijke een gewenste ontwikkeling is." Alle drie de geschrapte punten beperken te vrijheden van de ondernemer en de coalitie wil dat, omwille van de lokale werkgelegenheid, voorkomen.

NHD

Dekker zei

Gemeenten worden steeds meer koninkrijkjes.

Politici die uitsluitend nog oog hebben voor hun eigen belangen of dat van al of niet betalende vrienden, familie of kennissen. Ambtenaren worden aan het werk gezet om met Provincie of andere overheden in discussie te gaan en protest aan te tekenen. Als gemeenten dan hun zin niet krijgen is een gang naar de rechter de volgende stap.
    Natuurlijk alles op kosten van de belastingbetaler.

Wanneer wordt de corruptie eens aangepakt want het wordt met de dag erger en het kost de belasting betaler scheppen met (belasting)geld