Koninklijke expositie in Joods Werkdorp stroomt vol.

• dinsdag 9 april 2013
  • Categorie:
  • SLOOTDORP - Kunst bij troonwisseling.

DOOR LEO BLANK

De koninklijke expositie in het voormalig joods Werkdorp vanwege de komende troonwisseling belooft heel bijzonder te worden. Initiatiefnemer Wim van Schaik stelt uit eigen collectie kunstwerken van nationale betekenis beschikbaar. Daarnaast werken ook tal van kunstenaars en verzamelaars mee.

Van Schaik hoopt met de aansprekende tentoonstelling de indrukwekkende geschiedenis van het werkdorp in de schijnwerpers te plaatsen. Dit in combinatie met een museum voor hedendaagse kunst. De wisseling van de wacht bij de Oranjes (30 april) is de kapstok waaraan de tentoonstelling wordt opgehangen.

Bezoekers zullen enerzijds worden verrast door een indrukwekkende collectie kunst met nationale uitstraling. Te danken aan spontane medewerking van tientallen vermaarde kunstenaars, galeriehouders en particuliere verzamelaars.

Anderzijds wordt gemikt op historisch archiefmateriaal, bijzondere gebruiksvoorwerpen en oude foto's en (dorps) films van beroepsfotografen en inwoners van Hollands Kroon. Met daarop beelden van. bijvoorbeeld bezoeken van leden van het koningshuis aan de regio.

Verhalendiner

Er zijn contacten met historische verenigingen. Oudere inwoners die een persoonlijke herinnering aan een koninklijk bezoek willen delen, worden uitgenodigd zich aan te melden (dat kan op 10 april, zie info onder artikel). Er leven plannen om deze persoonlijke ervaringen tijdens een verhalendiner door de hoofdpersoon te laten vertellen.

De expositie 'De Kroon en Hollands Kroon' is van 27 april tot en met 3o juni, iedere donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 11-16 uur. Adres: Nieuwesluizerweg 42, Slootdorp.

Woensdag 10 april (14-17 uur) zijn er rondleidingen en kunnen inwoners materiaal in bruikleen afgeven of aanmelden.

Informatie: Mieke Peetoom, 0224-541229 of mieke@peetoom.nl.

NHD