'Gifklikker' start in Egmond

• vrijdag 12 april 2013
  • EGMOND AAN DEN HOEF - Ongerust over landbouwgif? Ga naar de site gifklikker.nl.
    DOOR ED DEKKER

Partij voor de Dieren en Stichting Bollenboos lanceren dit meldpunt vandaag in Egmond.

Met het nieuwe meldpunt voert PvdD haar strijd tegen het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw op. Tweede Kamerlid Esther Ouwehand geeft bij een veld krokussen het startsein. „Vooral veel omwonenden van landerijen maken zich zorgen over de effecten van landbouwgif op hun gezondheid. Vaak kennen zij de risico's niet. Op de Gifklikker kunnen zij ook vragen kwijt."

De meldingen worden als zwartboek later dit jaar staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken) en minister Schippers (Volksgezondheid en Milieu) aangeboden. Ouwehand ziet het zwartboek als 'belangrijke informatiebron' voor her verdere debat over bestrijdingsmiddelen."

De keuze voor Egmond aan den Hoef als startplek staat los van verwachte meldingen, verzekert Statenlid Bram van Liere van de PvdD. „In onze provincie heb je het grootste areaal bloem bollen. Bij toeval stuitten wij in Egmond op een geschikte locatie voor een officieel moment."

De Bijenstichting is blij met de Gifklikker. „Dit meldpunt zal zeker bijdragen aan minder gif. Dat is ook van groot belang voor de bijen", reageert voorzitter Jaap Molenaar uit Kolhorn.

NHD