'Burgerij komt in opstand, dat voel je'

• zaterdag 13 april 2013
  • Categorie: , ,
  •

KOLHORN -De grootste boosdoener van deze moderne   middelen voor de bijen is imidacloprid.
    DOOR ED DEKKER

Greenpeace, PAN Europe, Bijenstichting, Stichting Natuur & Milieu: steeds meer organisaties strijden tegen de giftigste bestrijdingsmiddelen in de landbouw. Ze zijn verontrust over de grote bijensterfte. „je voelt dat de samenleving in opstand komt", zegt jaap Molenaar uit Kolhorn. Hij is voorzitter van de Bijenstichting.

Met haar rapport 'Bijensterfte, een recept voor honger' gaat Greenpeace actie voeren in negen Europese landen. De campagne is deze week begonnen en moet leiden tot een verbod op zeven bestrijdingsmiddelen. De grootste boosdoener van deze moderne middelen voor de bijen is volgens Molenaar imidacloprid.

Dit insecticide wordt steeds meer in Noord-Hollandse wateren aangetroffen, blijkt uit metingen van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Vorig jaar is de norm voor maximumconcentraties 'veel vaker' overschreden dan in 2011, aldus Milieufederatie Noord-Holland.

De groep van zeven middelen is voor bijen duizenden keren giftiger dan het verafschuwde DDT dat al jaren is verboden. „Dat loopt op tot bijna 7300 keer giftiger", stelt Kees Beaart uit Lekkerkerk. Hij is betrokken bij PAN Europe, Pesticide Action Network. Beaart wijst in een open brief aan de Tweede Kamer ook op de gevaren voor kinderen.

Als voorbeeld noemt Beaart een bekertje bessensap. Imidadoprid wordt veel toegepast bij bessen, peulen en erwten. Een bekertje bessensap met de toegestane hoeveelheid imidacloprid bevat volgens PAN Europe 'feitelijk al veel meer van dit gif dan officieel toelaatbaar is uit oogpunt van gezondheid'.

„Hier zie je dus de kracht van de farmaceutische industrie", analyseert Jaap Molenaar. ,,Zoals van bedrijven als Bayer en Synenta."

Met Bayer is de Bijenstichting verwikkeld in een juridische strijd. „De dwerg tegen de reus, maar het gaat ons om rechtvaardigheid." De eerste ronde is deze week verloren. Bayer hoeft onderzoeksdocumeiften over imidacloprid niet openbaar te maken, zeker voorlopig niet. 'Geen spoedeisend belang', oordeelde het College van beroep voor het bedrijfsleven. Het college behandelt deze kwestie op 18 juni opnieuw, in een bodemprocedure. Molenaar hoopt op het Europese Hof dat eerder gelastte tot openbaarmaking in een vergelijkbare kwestie.

Bayer staat alleen inzage toe en weigert kopieen. Voor de Bijenstichtiug is dat niet genoeg. „Alle infortnatie moet beschikbaar komen voor wetenschappelijk onderzoek." Natuur & Milieu heeft de documenten in een leeskamer bestudeerd. De organisatie is geschrokken. De schadelijkheid voor de bijen wordt 'vermoedelijk veel groter' genoemd dan Bayer en het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen beweren. Molenaar: „Wat wij vermoeden, wordt hier beves- tigd." De afgelopen drie winters was wereldwijde bijensterfte steeds zo'n 25 procent. Dat zal deze winter niet anders zijn, vreest Molenaar.

Volgens toxicoloog Henk Tenneks uit Zutphen voltrekt er zich een 'complete ramp'. Als 'heel belangrijke oorzaak' van de bijensterfte noemt Tennekes het gebruik van moderne bestrijdingsmiddelen in de landbouw.

De EU beslist eind deze maand over een tij delijk verbod voor drie zware middelen in de landbouw. Blijft dat uit, dan praat de Tweede Kamer over een verbod op middelen in Nederland. Een aangenomen motie van de PvdD en SP eind januari in de kamer ging al die richting op.

Molenaar: „Je merkt dat het verzet toeneemt."

__________________________________________________________________

Help bijen te helpen

'Help je ook mee?' Dit vraagt de Bijenstichting met een landelijk kaartenactie. Voor de juridische strijd tegen de farmaceutische industrie om de massale bijensterfte een halt toe te roepen, is €15.000 nodig. Probijo, voortgekomen uit de Bijenstichting, verspreidt de ansichtkaarten. Stichtingsvoorzitter Jaap Molenaar: „Wij worden niet gesubsidieerd en werken vrijwillig."

www.probijo.n1

______________________________________