Vier fasen nodig voor nieuwe Kooyhaven

Datum:
  • vrijdag 8 maart 2013
  • in
  • Categorie: ,


  •  BREEZAND  'Concrete belangstelling van bedrijven'
    Niet drie, maar vier fases gaat de Kooyhaven tellen. Het plan is in vier stuk- ken geknipt om gefaseerd uit te voeren.

    „Er is concrete belangstelling van bedrijven om zich op het havengebonden terrein te vestigen", meldt penvoerder Ewald Scholten. „Port of Den Helder regelt de uitgifte van de grond. Maar het is ook nog steeds crisis, daarom dienen we behoedzaam te opereren."

    Verworven 

    Een gefaseerde aanpak maakt de kans op financiele ongelukken kleiner. ,,We hebben de benodigde gronden verworven of in optie. Als het aan ons ligt, kan in 2014 het werk beginnen."

    De Helderse Havenwethouder Kees Visser is in zijn sas dat het consortium van Ballast Nedam, Dura Vermeer en De Vries & van der Wiel erjn betrekkelijk korte tijd  in geslaagd is een levensvatbare aanpak te bedenken. Eerder had aannemer Heijmans de klus teruggegen aan de overheid.

    Een half jaar geleden tekende het consortium een overeenkomst met het havenbedrijf. „Voor Port of Den Helder is het havengebonden bedrijventerrein aan de overzijde van Kooypunt een belangrijke pijler", rneldde Visser ter gelegenheid daar van.

    Landschap 

    Zijn collega Theo Meskers van de gemeente Hollands Kroon gaat over de inpassing van haven en bedrijventerrein in het landschap. Meskers ondersteunde het plan de afgelopen weken vol verve tijdens een bewonersavond en in de gemeenteraadsvergadering.

    Vooral het werkgelegenheidsaspect weegt zwaar. Het is de bedoeling dat de Kooyhaven nieuwe bedrijven en dus extra werkgelegenheid aantrekt. De raad Van Hollands Kroon ging daarom dinsdagavond akkoord met de uitvoering.

    Positief 

    „Behalve de toekornstige arbeidsmarkt is er ook een positief effect op de werkgelegenheid op korte termijn", stelt Scholten. „Het aanleggen van havens en bedrijventerrein verschaft werk aan diverse partijen in de regio. Bovendien wordt de omgeving van de Schorweg nog fraaier dan het nu al is. Het kleine bos dat aangelegd wordt, is een verfraaiing van het landschap."

    NHD

    Zie ook:

    Overzicht Kooyhaven

    D66 - Geen steun voor RHB





    2 reacties :

    Anoniem zei

    Ben benieuwd hoeveel bedrijven er tussen een spoorbrug en een drukke verkeersbrug gaan zitten.
    Geen een erg logische plaats voor een industrieterrein.

    Anoniem zei

    eindelijk beweging in een plan dat voorziet in doorbreking van de
    economische monocultuur.
    Snel beginnen!

    Een reactie posten