Haarlem,
Vragen van de heer D.J. van der Sluijs (PVV), inzake maatwerk bij
windmolens.
Inleiding
De heer D.J. van der Sluijs wil graag vragen stellen over maatwerk bij
windmolens. Dat windmolens geluidsoverlast veroorzaken, is al aangetoond
in diverse onderzoeken, evenals de mate (het aantal omwonenden dat hier
last van heeft) waarin deze geluidsoverlast plaatsvindt. De geluidshinder
blijkt zelfs 3 keer zo hoog te zijn als van snelwegen is toegestaan. Een groot
probleem dus. Deze hinder heeft in sommige gevallen zelfs al geleid tot
gezondheidsproblemen.
Naast deze 'vorm van geluidshinder' is er ook onderzoek gedaan naar laagfrequentgeluid
door de universiteit van Aalborg in Denemarken. De Deense
professoren Henrik Møller, Steffen Pedersen, Jan Kloster Staunstrup en
Christian Sejer Pedersen hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het
geluid van windmolens. Zij hebben vastgesteld dat windturbines, en in het
bijzonder de nieuwe generatie mega turbines, een (te) hoog laagfrequent
geluid produceren dat zowel binnen als buitenshuis zeer veel hinder geeft en
zelfs gezondheidsschade veroorzaakt, indien het de 20dB overstijgt.
Op 17 december 2012 is in de Provinciale Staten van Noord-Holland de motie
van mijn fractie aangenomen met het dictum: “De Staten, gehoord hebbende
de beraadslaging verzoeken de gedeputeerde in Den Haag te laten
onderzoeken of er in het belang van de burgers andere geluidsnormen, dan
wel gelijke normen kunnen worden opgesteld.”
En met andere geluidsnormen wordt bedoeld dat geluid op piekmomenten
wordt gemeten. Hiermee hebben de Staten aangegeven dat zij het aspect
geluidsoverlast bij windmolens als zeer belangrijk aanmerken.
Een deel van de overlast van bestaande en nieuw te bouwen windmolens is te
voorkomen door maatwerk toe te passen. Het Activiteitenbesluit biedt het
plaatselijk gezag de mogelijkheid om aanvullende regels ten aanzien van het geluid vast te stellen. Hierdoor zal de overlast voor de woon- en
leefomgeving beperkt kunnen worden.
Volgens het Activiteitenbesluit
moeten de belangen van alle betrokken partijen worden afgewogen en moet
het bevoegd gezag motiveren waarom het bepaalde belangen zwaarder laat
wegen dan anderen. Alhoewel het plaatselijk bestuur de beschikking heeft
over dit instrument, wordt het in de praktijk nog nauwelijks toegepast.
Vragen
1. Bent u bekend met de inhoud van het onderzoek naar laagfrequentgeluid
dat door de Deense universiteit van Aalborg bij
Maastricht is uitgevoerd?
2. Bent u het met de conclusie eens dat een (te) hoog laagfrequent geluid
zowel binnen als buitenshuis zeer veel hinder geeft en zelfs
gezondheidsschade veroorzaakt? Zo neen, waarom niet? Graag een
gemotiveerd antwoord.
3. Bent u op de hoogte dat er het instrument van maatwerk in Nederland
ergens wordt toegepast. Zo ja, waar?
4. Bent u op de hoogte van het advies van de Milieudienst Kop van Noord-Holland dat de afstand tot de dichtstbijzijnde geluidsgevoelige
bestemming (bijvoorbeeld een woning) moeten worden gebaseerd op
het plaatselijke achtergrondniveau? Graag een gemotiveerd antwoord.
5. Bent u op de hoogte van de uitspraak van de Raad van State dat voor
wat betreft windturbine aan de Grote sloot 158, de normering zou
moeten worden gebaseerd op het plaatselijke referentieniveau van het
achtergrondgeluid? Graag een gemotiveerd antwoord.
6. Bent u het met de PVV eens dat, op dit moment, bij de
belangenafweging voor het toepassen van maatwerkvoorschriften, de
belangen van inwoners van Noord-Holland die in de buurt van een
windturbine wonen, ondergeschikt zijn aan bijvoorbeeld de
duurzaamheids- belangen? Zo neen, waarom niet? Graag een
gemotiveerd antwoord.
7. Bent u het met de PVV eens dat, mede gezien het grote aantal
windmolenklachten2 die dagelijks worden gemeld, u ter bescherming
van het woon- en leefmilieu van de inwoners van Noord-Holland, alle
gemeenten moet inlichten over het toepassen van het maatwerk
instrument?
Zo ja, op welke termijn zal dit gebeuren? Zo neen, waarom niet? Graag
een gemotiveerd antwoord.
8. Bent u het met de PVV eens dat, gezien de vele zwaarwegende redenen,
het voor het plaatselijk gezag geen moeilijke opgave is om een gedegen
motivering te formuleren teneinde een maatwerk voorschrift op te
2 www.windmolenklachten.nl
leggen? Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.
9. In de praktijk blijkt dat de mogelijkheden voor maatwerk bij zowel
burgers, politici als windexploitanten nauwelijks bekend is. Het zou
goed zijn als de overheid en alle betrokken partijen in de omgeving van
een (bestaande en) nieuw te bouwen windmolen in een vroegtijdig
stadium bij de mogelijkheden voor maatwerk worden betrokken en juist
worden geïnformeerd. Is het College bereidt hier op korte termijn beleid
c.q. richtlijnen voor gemeentes hierover op te stellen? Zo neen, waarom
niet. Graag een gemotiveerd antwoord.
10. Bent u bereid om bij de minister van Infrastructuur en Milieu aan te
dringen op een verdere verruiming van de mogelijkheden voor
toepassing van maatwerkvoorschriften voor windturbines in het
Activiteitenbesluit. Zo neen, waarom niet. Graag een gemotiveerd
antwoord.
11. Is het College bereid om op korte termijn fondsen vrij te maken om
windmolens te verplaatsen die nu veel overlast aan omwonende
veroorzaken? Zo neen, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.
Gedeputeerde staten zullen de gestelde vragen zo spoedig mogelijk, doch
uiterlijk binnen 30 dagen na binnenkomst, beantwoorden.
1 reacties :
Als de milieudienst bij hoge uitzondering al eens adviseert om maatwerk toe te passen dan wordt dat eenvoudigweg door de gemeente genegeerd en kan de overlastveroorzaker gewoon doorgaan met zijn vaak illegale praktijken.
Zou het te maken kunnen hebben met curruptie? bestuurlijke onbenullen?dwarsliggende ambtenaren? Wie het weet mag het zeggen maar dat het niet klopt is een ding wat zeker is.
Een reactie posten