Trafostation: DE ONAFHANKELIJKE VERKENNER.

• zaterdag 16 februari 2013
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Het trafostation in ‘t Veld; een toneelspel in een onbekend aantal bedrijven.

Wat vooraf ging:

1. De uitspraak van VVD fractievoorzitter Jan Swaag: 'Het proces is volgens de juiste procedure verlopen , VINDEN WIJ – Dit is een ultieme poging het maatschappelijk draagvlak voor het plan te vergroten.'

2. De uitspraak van de raad van Niedorp op 1 december 2011 de locatie 4 niet te accepteren voor deze regelcentrale (Noot: DIT IS GEEN TRAFOSTATION). Franken (CDA) heeft de uitspraak van de raad van Niedorp onderkend.

3. Het college van HK dat aangegeven heeft het besluit van de raad van Niedorp van 1 december 2011 te accepteren.

Nu, kat in het bakkie dachten wij zo, voor het eerst in decennia wordt rekening gehouden met de burgers van Anna Paulowna (pardon, dit moet natuurlijk Hollands Kroon zijn).

Maar wat bedoelt die Swaag eigenlijk? Bedoelt hij dat het de juiste procedure is de beslissing van de raad van Niedorp ter discussie te stellen en daarmee het maatschappelijk draagvlak te vergroten? Dit lijkt ons een contradictio in terminis van de hoogste categorie; tenzij de bewoners van ’t Veld niet bij de burgerparticipatie betrokken worden en buitenspel gezet worden door belanghebbenden met een ander soort draagvlak; kwestie van uitzoeken waar de grootste school lekkere vis zit! Wij weten het niet; of geeft Swaag toch toe  dat de locaties 4 of 5 niet kunnen?

Tevens speelt het probleem van de bestuurlijke windenergie verslaving in dit kromme land; PvdA en VVD liggen knus tegen elkaar aan in de Haagse bedstee waar kameraad Rutte nauwlettend in het oog wordt gehouden door de PvdA 5e kolonne Greenpeace infiltrant Samson; de plotselinge pro windmolen-omslag bij de voorheen democratische partij VVD is daar een duidelijk symptoom van. Tel daarbij op dat de gronden voor de locatie al aangekocht zijn voordat van bestemmingsplanmatige inpassing sprake was en U begrijpt; alles zal gedaan worden om op “nette” wijze dat regelstation zo dicht mogelijk in de buurt van de behuizing te zetten.
    Voeg daarbij waardedaling van de huizen van minstens 30% van de toch al heel zwakke buitengebied huizen verkoopprijzen, de voortdurende verhoging van alle soorten belasting wat tegengesteld staat aan de continue inkomensdaling van de meesten onder ons, en dan weet u wat het is om als particulier bezit te hebben in deze hedendaagse, onder een vuurrode regering bezwijkende natie en zijn bewoners.

Niet mooi deze vooruitzichten; om alles beter te laten doen lijken en vervelende zaken en effecten op de komende verkiezingen uit de wind te houden wordt nu een onpartijdige verkenner aangesteld om het proces in de juiste VVD/PvdA/LIANDER/Greenpeace windmolenlobby banen te kunnen sturen. Deze verkenner, vroeger heette zo iemand vertrouwensman of neutraal waarnemer, is de heer Roel ín ‘t Veld, een PvdA ‘er die professor is en o.a architect van het huidige onderwijsbeleid. Hij was even staatssecretaris van onderwijs maar dat was maar voor even.
    Tevens is de man een kei in bestuurskunde en deze man gaat nu, mede op verzoek van Nawijn, de situatie verkennen.

Welke situatie; dat is ons volkomen duister. Die juiste procedures van Swaag nog eens nagaan? ; dat is niet nodig want Swaag zegt dat die juist zijn en dan is dat dus zo.

Toch blijven er een aantal vragen over:

1. Waarom houdt de coalitie halsstarrig vast aan een locatie waar de bewoners ernstige schade onder lijden?

2. Zijn er vooraf gemeentelijke toezeggingen gedaan aan LIANDER (onze stroomtransporteur die elk jaar duurder wordt door de windmolens) of zijn er bevelen vanuit Den Haag opgevolgd?

3. Hebben verantwoordelijke wethouders voor hun beurt gesproken of hebben ambtenaren de wethouders gemanipuleerd?

4. De gemeente Anna Paulowna, waarvan de geest nog duidelijk in Hollands Kroon rondwaart, benoemde nog vrij recent een onafhankelijke ECN-gespreksleider over windmolens op een informatieavond  in de Ontmoeting. Onafhankelijk was deze man zeker; want opmerkingen van burgers werden vakkundig door deze gediplomeerde 2e hands autoverkoper belachelijk gemaakt of weggehoond.

5. Waarom draagvlak voor iets wat in 2011 door Niedorp is afgewezen, er is al een gigantisch draagvlak en deze bestaat uit de 100% afwijzing van de locatie zoals voorgesteld door de LIANDER en de gemeente. Laten die busladingen bewoners uit ‘t Veld hun misnoegen soms voor niets blijken meneer Swaag?

De verkenner heer Roel in ’t Veld, die ongetwijfeld de overeenkomst in zijn naam met ‘t Veld op lollige wijze zal hanteren, heeft een aardige klus voor de boeg. Het probleem zit ons inziens echter veel dieper dan de regelcentrale (voorheen trafostation). Al dat gedoe rond die centrale is slechts een symptoom van de continuering van algemeen bestuurlijk gepruts en geknoei. Het instellen van de grotere gemeente Hollands Kroon zou nu juist zulk soort zaken gaan voorkomen werd ons bij de propaganda praatjes bij de introductie van deze nieuwe gemeente voorgehouden. Men zou schoon schip maken; er zouden geen lijken in de kast blijven zitten; nou, de kast is te klein om al die lijken te bergen – ze komen er vanzelf uitgerold.

Ons advies: Laat de verkenner zich vooral concentreren hoe deze bestuurlijke chaos kon ontstaan; daarna die onzinnige regelcentrale ergens anders neer zetten; dat is de juiste procedure draagvlak te krijgen voor een overgens nutteloze en tot in lengte van dagen subsidie slurpende vorm van energieopwekking.

Redactie JAS