Schagen tegen samenvoeging provincies

• woensdag 27 februari 2013
  • Categorie:
  • SCHAGEN - De raad van Schagen is in meerderheid tegen het samenvoegen van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland.
    Dat bleek tijdens de raadsvergadering. Een motie tegen de nieuwe superprovincie werd aangenomen door CDA, Jess, SP, DNA en de seniorenpartij.

Tegen stemden VVD, PvdA, D66 en Merieke Bredewold van Wens4U. Volgens Co Wiskerke (CDA) is het plan van de regering slecht voor het openbaar bestuur. ,,De menselijke maat raakt zoek. Dat wordt besturen op grote afstand. Het gaat puur om een bezuiniging van 75 miljoen.’’

Zowel PvdA als VVD wilden hun regeringsleiders niet meteen afvallen. André Groot (PvdA): ,,We zijn nog niet voor en niet tegen, laat Plasterk maar komen met zijn argumenten.’’ Ook Jan Schrijver is nog niet aan een definitief ’nee’: ,,Het plan is nog vol op in bespreking. Voor ons is belangrijk dat het bestuur efficiënter en doelmatiger wordt.’’ Maar, zo zei Wiskerke, veel tijd voor verdere discussie is er niet. ,,Voor 27 februari kan er nog officieel bezwaar tegen dit plan worden gemaakt. Dus nu moet de beslissing vallen.’’

Den Haag krijgt een brief waarin duidelijk wordt dat de meerderheid van de Schager raad niet blij is met het plan tot provinciale fusie. Friso Teerink (DNA) vond dat de raad lekker bezig was en wil graag nog een paar stappen verder. ,,Niks samenvoeging, elke schaalvergroting kost geld. Veel beter is het gewoon alle provincies op te heffen. En als we toch bezig zijn, ook stoppen met de Eerste Kamer. Dat wordt ook steeds meer een politiek gezelschap. Je hebt dan tijdelijk wat extra mensen in de ww maar misschien kunnen ze aan de slag in de zorg.''

NHD