'Nieuwe kans windpark'

• maandag 4 februari 2013
  • Categorie: , ,
  • WIERINGERMEER Haarlmermeer wil in gat Wieringermeer springen.

D00R PAUL VAN DER K00IJ

Haarlemmermeer ziet alsnog kansen voor een groot windpark in het zuiden van de polder, nu er problemen zijn rond een park in de Wieringermeer. Het is voor de provincie de kans om toch de afgesproken aantallen MegaWatts uit wind te halen, is de redenering.

Wethouder John Nederstigt wil gedeputeerde Jaap Bond nog eens zijn diensten aanbieden, evenals zijn collega's in Amsterdam, Diemen en Zaandam. In december liet Noord-Holland weten geen toestemming meer te geven voor nieuwe windmolenplannen op land. Alleen projecten waar al vergunning voor was verleend, konden doorgaan. Ook op die manier zou ze de 580 MegaWatt halen die was afgesproken met andere provincies; 250 meer dan nu draait.

Voor Haarlemmermeer betekende het dat de vereniging MeerWind twee molens knooppunt Burgerveen kan neerzetten. De elf tot zeventien molens die de Stichting Windpark Haarlemmermeer-Zuid wil realiseren, kunnen niet meer. De gemeente noemde dat, na jaren voorbereidingen, onbehoorlijk. En ze liet de provincie weten gewoon door te gaan met de benodigde wijziging van het bestemmingsplan. Dan zouden de molens er, bij een nteuwe wind uit Haarlem, in 2015 kunnen staan. Die periode zou extra belangrijk zijn nu de Raad van State een streep heeft gezet door het bestemmingsplan dat meer en grotere molens in Wieringermeer mogelijk moet maken.

Volgens Nederstigt heeft Hollands Kroon geen signaal afgegeven waaruit blijkt dat zij het windpark in de Wieringermeer niet gaat realiseren. „De gemeente gaat ervan uit dat het afgewezen bestemmingsplan snel te repareren is."

De Kooy

Er zou ook slechts een ding aan ontbreken: de melding dat vooraf onderzoek wordt gedaan naar de invloed die hogere molens hebben op het radarstation op De Kooy in Den Helder; dat waakt over her nationale luchtruim en de luchtverkeersveiligheid. Omdat met het rijk al zou zijn afgesproken dat er sowieso een toetsing komt, lijkt dat de gemeente geen groot probleem. Hoeveel tijd het kost dit te repareren ligt volgens de provinciewoordvoerder aan de gemeente zelf. „Aan ons hoeft ze niet opnieuw toestemming te vragen."

Vragen

De SP wil Gedeputeerde Staten vandaag vragen wat ze gaan doen als blijkt dat er minder of minder hoge windinolens kunnen komen in de Wieringermeer. Wat haar betreft wordt serieus gekeken naar alternatieven die gemeenten als Amsterdam hebben aangedragen, zeker wanneer het dagelijks bestuur van de provincie niet kan garanderen dat in de Wieringermeer de benodigde capaciteit in 2020 'is dpgesteld'.

NHD