Mexicaanse molens strop voor PGGM

• maandag 4 februari 2013
  • Categorie:
  •  SAN DIONISIO - Pensioenbeleg- ger PGGM stevent mogelijk af op een financiele strop in Mexico: PGGM investeerde miljoenen in een windmolenpark in de deelstaat Oaxaca.

DOOR JAN-ALBERT HOOTSEN

Het bestuur van her project dreigt de investering te annuleren, omdat tegenstanders het bouwterrein al geruime tijd blokkeren.

Dit weekend kwam het opnieuw tot botsingen tussen de politie en de activisten.

Het windmolenpark Marefla Renovables omvat de aanleg van 132 turbines op een smalle landtong aan de Pacifische kust van Mexico. Het moet het grootste in zijn soort in Latijns Amerika worden. De totale investering bedraagt 740 iniljoen euro. PGGM draagt een derde bij, 250 miljoen. De Mexicaanse takken an Heineken en Coca-Cola zijn de belangrijkste beoogde afnemers van stroom.

Boze bewoners van het plaatsje San Dionisio zijn tegen de aanleg van windmolens op hun grondgebied. Ze zijn bang dat Marefla de visserij in gevaar brengt. Sinds vorig jaar blokkeren ze het bouwterrein, waarbij het regelmatig tot opstootjes met de autoriteiten komt. Ook zeggen activisten dat ze bedreigd worden door medewerkers van Marefia.

Afblazen

Afgelopen donderdag zei Jonathan Davis, hoofd van de Raad van Bestuur van Marefia, dat het project mogelijk wordt afgeblazen als de bouwwerkzaamheden, die maart vorig jaar al hadden moeten beginnen, niet doorgaan. Volgens hem hebben studies aangetoond dat de windmolens geen grote schade aanrichten. Bovendien investeert het bedrijf jaarlijks een miljoen euro in de lokale gemeenschappen. Daarbij stelt hij dat de meerderheid van de lokale bewoners wel voor aanleg van het park is.

Een woordvoerder zegt dat PGGM niet op de hoogte is van het dreigement van Davis of de opgelopen spanningen in het gebied.

NHD