HVC richting bankroet op kosten van de bewoners van Noord Holland?

• dinsdag 19 februari 2013
  • Categorie: , ,
  • Ook bij de huisvuilophaaldienst HVC loopt alles niet zo als men zich voorgesteld had bij het maken van de flower – power milieu managementplannen in de gouden tijden van rond 2000.
    De centrale in Alkmaar, waar tegen betaling vuil gestort wordt dat men daarna met winst verkoopt of milieuvriendelijk (met heel veel CO2) verbrandt om daaruit elektriciteit te winnen dat aan de burger als groene stroom verkocht wordt, kampt met teruglopende opbrengsten. Dit komt door de verminderde afvalaanvoer wegens de verslechterende economie, de daardoor toenemende “grondstoffen”-concurrentie tussen de afvalverbrandingscentrales (de afvalverbranding van Amsterdam haalt zijn vuil ook uit Limburg weg), de dalende elektriciteitsprijzen wegens verminderde vraag en overcapaciteit en natuurlijk, niet te vergeten, de destijds veel te groot opgezette Alkmaarse vuilverbrandingscentrale. Zo kom je nooit met de afschrijving uit!

Maar wat is er nog meer aan de hand?

HVC is een bedrijf met als aandeelhouders de gemeenten in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal en Flevoland. Tevens doen 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland en en de Betuwe mee. Ja, U leest het goed; gemeentes en waterschappen zijn de aandeelhouders. In feite betekent dit dat de burger dus eigenaar is van dit met een schuld van €1.000.000.000 kampende vuilnisbedrijf. Dit betekent dat er in de genoemde gebieden per onvrijwillig deelnemende eigenaar/burger, buiten ons om en geheel tegen onze wil, een schuld van zo’n € 330 is gekweekt. Navrant is dat HVC zich in zijn bedrijfspresentatie voorstelt als een bedrijf midden in de samenleving en de positieve opbrengsten zegt terug te willen sluizen naar die samenleving/particulieren. Hoe gaat HVC het tij keren of zal ook hier de wal het schip keren?

In aanloop naar meer efficiency zijn een aantal chauffeur/vuilophalers ontslagen maar wij lezen niets over een drastische salarisinkrimping van het mismanagement team en de rest van de staf. Makkelijk om onderaan te beginnen zullen ze wel gedacht hebben tijdens de gesprekken met de vakbond. Een ander plan is nog meer in windenergie te gaan investeren; dat is immers een zekere bron van inkomsten in onzekere tijden en het mooie is dat die extra kosten voor windenergie fijn afgedwongen kunnen worden bij diezelfde burger die onvrijwillig eindverantwoordelijk is voor de schulden van HVC. De crisis/herstelwet van vriendje Balkenende biedt ruimschoots mogelijkheden met belastinggeld zulke onzinnige plannen te doen uitvoeren. Als het aan HVC ligt komt er nog meer onrendabele windenergie bij waarop eeuwigdurend door de belastingbetaler ( = tevens de vuilleverancier aan HVC in zijn rol als verplicht nering doende) toegelegd wordt zodat HVC met de hulp van het onontbeerlijke subsidietrekpaard kan beloven ooit in de zwarte cijfers te komen zodat in elk geval de management- en politieke banen gewaarborgd blijven.

En nu terug naar het bestuur in Hollands Kroon (ex- Anna Paulowna).

In september 2011 beantwoordde de toenmalig HVC verantwoordelijke PvdA wethouder Feiko van der Laan een ietwat kritische vraag over de top van HVC met schrik in de ogen als volgt: Ja, maar dan gaat hij weg hoor! Kleine Feiko doelde op de grote HVC baas Verberk die kennelijk onmisbaar is; en daar moet je zuinig op zijn – onmisbare mensen. Intussen weten wij wel beter maar de schrik van Feiko schetste wel even mooi de houding van het onderdanige aandeelhoudertje Anna Paulowna ten opzichte van de HVC baas.

Rest ons nog een opmerking hoe Anna Paulowna de crisis bij HVC te lijf denkt te gaan: Wat denkt U? Een tariefsverhoging, U bent er immers schuldig aan dat het niet goed loopt bij HVC, u heeft niets te vertellen maar moet wel boeten. De besluitvorming van het duo HVC en Anna Paulowna/Hollands Kroon lijkt wel wat op die van zondige steden uit het oude testament waar de zwakken gestraft werden voor hun zwakheid; waren zij niet zwak geweest dan had men hen niet hoeven te veroordelen. Lees dan voor die zwakken de belastingbetalende inwoner van de gemeente Hollands Kroon of in dit specifieke geval Anna Paulowna waar de reinigingsrechten plotseling omhooggaan..

Redactie JAS