'HVC is geen commercieel bedrijf'

• zaterdag 16 februari 2013
  • Categorie:
  • ALKMAAR - Directeur Wim van Lieshout 'verbaasd' over verontrusting rond afval- en energiebedrijf.
    DOOR ED DEKKER

Zie ons niet als een commerciele onderneming. Dat zijn wij niet." Directeur Wim van Lieshout van HVC te Alkmaar is 'verbaasd'

over publicaties over de financiële situatie bij het afval- energiebedrijf

Binnen de politiek wordt de positie van de onderneming 'wankel' genoemd. Vooral kostbare uitstapjes naar zonne- en windenergieprojecten in tijden van recessie ontmoeten kritiek.

Een interview.

Gemeenten hebben de HVC als publiek bedrijf opgericht voor het verwerken van afval. Projecten in zonne- en windenergie zijn daar bij gekomen en vragen miljoenen.

„Van het een komt het ander, dat zijn logische stappen in de keten van duurzaamheid. Dat begon met het scheiden van gft-afval en het recyclen van grof huishoudelijk afval. Dan ga je steeds verder. Als aandeelhouder hebben de aangesloten gemeenten ons ook gevraagd te helpen met hun klimaatdoelstellingen."

Is dat de legimitatie voor risicovolle avonturen met participaties in windparken en zonnepanelen?

„Het gaat om minder dan een procent van onze investeringen met.goedkeuring van de aandeelhouders. Alle gemeenten hebben zich individueel tot het Rijk verplicht om te voldoen aan de Kyoto-doelstelling: in 2020 moet 14 procent van de energie duurzaam zijn opgewekt. Met projecten met zonne- en windenergie kan je grote sprongen maken.

Met duurzaamheid lopen de HVC-gemeenten voorop in Nederland, zo'n anderhalf keer op de gemiddelde gemeente. Totaal is Nederland nog ver verwijderd van de afgesproken procenten. De score staat nationaal nu op 4,5 procent. Er moet dus nog veel gebeuren."

Raadsleden schrikken van publicaties in ht NHD en klagen over onvoldoende informatie van de wethouders die de aandeelhoudersvergaderingen van HVC bijwonen. Zo kunnen zij hun controlerende taak niet uitvoeren.

„Alle gemeenteraden kunnen precies weten wat er speelt. Dat vinden wij belangrijk. Zij worden elk jaar uitgenodigd en krijgen hier uitleg over alle ontwikkelingen. Dat doen we sinds zes jaar."

De aandeelhouders - 48 gemeenten en zes waterschappen - staan garant voor 650 miljoen euro. Alle investeringen worden gefinancierd met vreemd vermogen. Alle risico ligt dus bij de burger, de belastingbetaler. Wat staat de inwoners de komende jaren te wachten?

„De HVC verkeert in zwaar weer, het is een moeilijke tijd. Op de afvalmarkt is overcapaciteit. Sinds mei importeren wij afval uit Engeland. Met aandeelhouders wordt nu de discussie gevoerd over hoe verder. Een groep wil zich alleen richten op de hoofdtaak, het verwerken van afval. Anderen willen door met zonne- en windenergie. Eind april wordt de toekomstige koers bepaald. Wij voeren uit wat de aandeelhouders beslissen."

De schuld van HVC is opgelopen tot 821miljoen euro. Verontruste VVD-raadsleden vinden 500 miljoen verantwoord.

„De gemeenten hebben ons indertijd op pad gestuurd met 0,0 eigen vermogen. De goedkoopste manier voor hen om HVC te financieren was door hoofdelijk garant te gaan staan voor de investeringen. Tegenover schuld staat dus bezit en dan is de hoogte van de leningen logisch en totaal niet verontrustend. Over vijftien jaar is de afvalverbrandingsinstallatie afgeschreven en dan is deze schuld grotendeels verdwenen."

Banken slaan alarm als bedrijven een schuld hebben van drie keer het bedrijfsresultaat, v66r rente, belasting en afschrijven van goodwill. Bij HVC is de schuld bijna tien keer zoveel.

„Wij.zijn een publiekbedrijf. Geen commercieel bedrijf met als doel zoveel mogelijk winst maken. De bank let sterk op kasstromen, inkomsten en bezit. De genoemde vuistregel geldt dus niet voor ons.”

Stijgen de afvalstoffentarieven?

„Nauwelijks. Dat is ook de opdracht van de aandeelhouders. De afgelopen zeven jaar zijn ze niet verhoogd. Vanaf dit jaar stijgen ze jaarlijks 1 procent, de helft van de inflatie."

Gemeenten in West-Friesland bezitten 358 van de 3311 HVC-aandelen. Deze aandelen hebben een nominale waarde van ruim 16.000 euro en zijn goed voor een garantiestelling van ruim 66 miljoen. Hoeveel leveren ze op?

„Elke aandeelhouder krijgt jaarlijks 1 procent van de uitstaande leningen uitgekeerd. Dus totaal is, gerekend over alle aandeelhouders, 6 miljoen euro uitgekeerd.."

Dus hoe meer wordt geleend, hoe meer de aandeelhouders verdienen?

„Dat is te kort door de bocht. je leent niet om te lenen, je leent om een investering te kunnen doen. Het rendement bepaalt de haalbaarheid."

Over 2011 is 11,2 miljoen verlies geleden. Over 2012 wordt een vergelijkbaar resultaat verwacht.

„Deze verliezen worden volledig veroorzaakt door de verplichting op een andere manier, lineair, af te schrijven. Vanaf 2015 verwachten wij weer in de zwarte cijfers te zitten."

Het resultaat plus afsehrijving, de cashflow, bedroeg in 2011 57 miljoen euro. Er moest 94 miljoen worden  afgelost. Het verschil is opgevangen met een extra lening. De liquiditeit wordt dus op peil gehouden met het opnemen van krediet. „Dit is op zich niets bijzonders. Wij hebben veel leningen met een korte looptijd. Dat is vaak goedkoper dan langjarige leningen. Zeker nu scheelt dat astronomische bedragen. Maar je loopt niet in de pas met je afschrijvingstermijn."

HVC gaat jaarlijks 19 miljoen euro bezuinigen. Waarop?

„Zes miljoen komt uit het schrappen van 110 arbeidsplaatsen en zeven miljoen door kostenreductie. De overige zes miljoen halen we uit extra opbrengst van stroom. Dat verkochten we gemeenten voor aandeel-houdersprijs, maar dat wordt voor groothandelsprijs."

Aandeelhouders twijfelen over de  overname van de verlieslijdende Stadsverwarming Purmerend.

„Zij beslissen, maar ik vind dit  project extreem goed passen bij de HVC. Met een biowarmtecentrale, waardoor 80 procent van de warmte wordt opgewekt met houtsnipppers."

NHD