'Fusieprovincie is hard nodig'

• maandag 4 februari 2013

• HAARLEM - „Het is nuttig en het is nodig", zegt hij met klem. Minister Ronald Plasterk is gedecideerd over zijn plan om Noord-Holland, Utrecht en Flevoland in 2015 te laten fuseren.
    DOOR KEES VAN DER MALEN

„We praten in Nederland al zo lang over herindeling van het bestuur. Het is de hoogste tijd dat er stappen worden gezet. Een fusie van Noord-Holland. Utrecht en Flevoland is een goede en een noodzakelijke eerste stap", zegt de minister van binnenlandse zaken.

Plasterk bezoekt vandaag het provinciebestuur in Noord-Holland, morgen is hij in Utrecht en later deze maand reist hij naar Flevoland. In de drie provincies bestaat weinig enthousiasme voor zijn idee. Toch gelooft de minister dat hij de provinciebesturen kan overtuigen. „Ik denk dat ik in een open gesprek de provinciebesturen kan winnen voor mijn ideeen."

Commissaris van de Koningin Johan Remkes mist de meerwaarde van een fusie. Wat heeft u hem te zeggen?

„Het provinciebestuur van Noord-Holland heeft een kritische en constructieve houding. Zij hebben vragen en aarzelingen. 1k denk dat er goede argumenten zijn om een fusie van Noord-Holland met Utrecht en Flevoland te willen."

Wat zijn die argumenten die Noord-Holland mist?

„We hebben in Nederland in de 19e eeuw het Huis van Thorbecke gebouwd, maar die verhoudingen kloppen vandaag niet meer. Gemeenten waren toen twintig keer zo klein. We hebben grotere gemeenten gekregen die hun taken naar behoren kunnen uitvoeren. Daar passen geen twaalf provincies bij. Kijk naar Noord-Holland. De begroting van Amsterdam is tien keer zo groat als die van de provincie. Utrecht telt op een klein grondgebied twee grote steden, Amersfoort en Utrecht. Provincie Flevoland staat boven zes gemeenten. De helft van de bevolking woont in Almere en Lelystad. In de tijd van Thorbecke had je nog geen auto's en sneltreinen. Amsterdam en Almere kun je niet meer los zien van elkaar. Het is totaal logisch over te stappen naar grotere provincies."

Provinciebestuurders vrezen grootschalig bestuur .

„We moeten ons aanpassen aan de ontwikkelingen. Als je in Europa wilt meetellen, moet je krachtige regio's inrichten. Over de grens telt een deelstaat als Noordrijn-Westfalen 18 miljoen inwoners. Zuid-Holland heeft er zelfstandig 3,5 miljoen. Dan is 4,5 miljoen inwoners voor een nieuwe provincie een heel redelijke en acceptabele omyang."

De drie provincies vinden dat u te hard loopt met uw plannen.

„Ja, ik wil tempo maken. We praten in Nederland al zo lang over het hennrichten van het openbaar bestuur. We kunnen ons niet permitteren nog langer te wachten. De vier grote steden en de vier Randstadprovincies vroegen tien jaar geleden al om een Randstadprovincie. 1k heb die figuur eerlijk gezegd altijd een te grote gevonden. De rest van Nederland zou dan een appendix vormen. Ik denk dat een samenvoeging van Noord-Holland, Utrecht en Flevoland redelijk in balans is."

NHD