Voorzorgsbeginsel; 'Trafostation moet elders'

• woensdag 23 januari 2013
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON - Zorgen voor burgers ‘t Veld en de Weel door zorgeloosheid en onkunde van Hollands Kroon.
    23-1-13

De nieuwbouw van een trafostation; dat is waar het om zou gaan. Nu is geen mens tegen een trafostation of een renovatie /aanpassing ervan maar dat is niet waar het om gaat. Het gaat erom een regel trafostation te bouwen dat geschikt is voor o.a. toekomstig te bouwen windmolens op zee (en op land?). Omdat windkracht op land en zee volledig onvoorspelbaar is en het specifiek deze eigenschap is die de toepassing ervan in het elektrisch net zo duur en risicovol maakt heeft dit trafostation tevens een beveiligingsfunctie of eenvoudig gezegd een ventielfunctie. Het bouwen van dit trafostation is dus een voorwaarde om de geldverslindende windmolenpolitiek van de overheid niet in de weg te staan en om allerlei in bureauladen verborgen windmolen plannen op het gewenste moment tevoorschijn te kunnen toveren.

Grappig en makkelijk voor de overheid, in en in triest voor de burgers is dat het er kennelijk niet toe doet dat het station in de achtertuin van de bewoners van ’t Veld en de Weel moet komen; welk scenario men ook kiest. Franken roept dat het anders te duur wordt; maar voor wie dan wel?

Sinds wanneer maakt een wethouder zich druk om projectkosten van een energiemaatschappij; die barsten toch van het geld en de projectplanning afdelingen weten heel goed waar hem de schoen wringt en zullen van tevoren zich risicomijdend opstellen ten aanzien van de keuze van een locatie van een zo uitgebreide opstelling als deze met zijn elektrische centrale eigenschappen. Het wordt immers een centrale eenheid voor regeling van windmolenstroom en dat is heel wat meer dan de sussende benaming trafostation. Bij dit soort projecten wegen uitstel van een half jaar qua kosten niet op tegen de vertraging die dit project oploopt door ruzie van Hollands Kroon met de burgerij; de gemeente had dat van tevoren kunnen bedenken. De schade aan goodwill is niet in geld uit te drukken en de waardevermindering van het onroerend goed in ’t Veld en de Weel evenmin.

Voorzorgsbeginsel

En dan bestaat er nog zoiets als het voorzorgsbeginsel; een wetgeving die de overheid verplicht milieu- en gezondheidsrisico’s van projecten voor mens, dier en milieu tijdig in te moeten schatten en alleen al bij het vermoeden van een verhoogd risico een project of plan niet door te laten gaan en geen medewerking daaraan te verlenen.

Zo is er een wettelijke maatregel genomen die de afbraak van 3500 woningen omvat die te dicht bij hoogspanningsmasten staan; en hier bouwt men een mega regelcentrale vlak achter de huizen; hoezo voorzorgbeginsel - hoezo magnetisch veld inductie - hoezo volksgezondheid?

En dan nog het bestemmingsplanprincipe – waartoe zijn er in Hollands Kroon eigenlijk nog bestemmingsplannen? Die lijken er alleen maar te zijn om gewijzigd te worden. In dit geval wordt een eenvoudige agrarische bestemming in een grootschalige elektriciteitsregelcentrale bestemming met uitbreidingsmogelijkheden omgezet. Had dat van tevoren niet aan de bevolking in een voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan voorgelegd kunnen worden?

En als laatste; wordt het burgerparticipatie principe, voordat het in verordeningen door de raad wordt aangenomen, hier al bij voorbaat de nek omgedraaid? Of mogen de bewoners van ’t Veld en de Weel straks participeren in de besluitvorming welke boompjes rond die centrale geplant mogen worden om het voorheen fraaie uitzicht nog enigszins op te fleuren?

Redactie JAS

Lees ook:

Dossier Trafostation

Wordt t'Veldt verraden voor 30 zilverlingen ?

Burgers? Burgers? Hebben we in Hollands Kroon dan Burgers?

Volgens de raadsleden niet!

Het is lastig als een Burger iets zegt; dat is onze overheid!

Schande.

Ze zijn gekozen maar je zou ze tussentijds (om het half jaar) af
    moeten zetten als ze niet naar behoren werken.

Waarschijnlijk is men op het gemeentehuis niet eens op de hoogte van een dergelijke wet. Waarom zouden ze ook, daar hebben ze geen enkele boodschap aan de burgers.
    De ambtenaren doen precies wat ze wordt opgedragen met weer een promotie in het vooruitzicht.

Burgerparticipatie?
    Hoe durven ze het woord op het gemeentehuis in de mond te nemen.

Raadsleden?
    Die zijn er alleen om hun eigen inkomen op te schroeven, liefst met zo min mogelijk inspanning en dat gaat ze in Hollands Kroon voortreffelijk af.