'Vertrouwen in Taqa geschaad'

• maandag 21 januari 2013
  • BERGEN - Omwonenden boorterrein Bergermeer ontevreden.

DOOR SOPHIE KUITEMS

„Taqa kan wel van zichzelf zeggen dat het een goede buur is, maar zo'n titel moet je verdienen. Het vertrouwen is geschaad", zegt Annalies Bolten, voorzitter van wijkvereniging Westvleugel.

Deze week maakten omwonenden van het boorterrein in de Bergermeer aan Taqa kenbaar wat ze op hun lever hebben tijdens een informatiebijeenkomst in de Batavier in Alkmaar. Daar bleek dat er onder de bewoners verschillende meningen bestaan.

En ook tussen de bewoners en energiebedrijf Taqa heersen andere opvattingen, merkte Annalies Bolten. „Wij moeten maar slikken, slikken en slikken. Ze zeggen steeds dat de overlast nog maar even duurt en dat het dan voorbij is. Maar wij zitten intussen met de gebakken peren", aldus de voorzitter, die tijdens de informatiebijeenkomst voor een powerpoint-presentatie had gezorgd namens de vereniging.

Compensatie

Het zit haar hoog dat de ene buur wel geld heeft gekregen (1500 euro) of een paar zonnepanelen, en de ander — 'die vijf meter verderop woont' — niets ontvangt ter compensatie van de overlast. „Taqa heeft een cirkel getrokken. Iedereen die daar buiten valt, maar naar mijn idee net zoveel overlast heeft, wordt niet benaderd. Die houding wekt irritatie op!"

Bolten — die zelf ook buiten de cirkel valt — wil geen bak negativisme over het energiebedrijf storten. En ze wil ook niet dat mensen die op de informatieavond namens Taqa spraken, de kritiek persoonlijk opvatten. Er gaat ook een hoop goed, zegt ze.

„De rondleiding die we hebben gekregen was leuk. En ik merk dat de medewerkers op de bouwplaats hun uiterste best doen om de overlast voor ons zo beperkt mogelijk te houden. Het gaat alleen om de afhandeling van onze klachten."

Zo heeft Bolten gehoord dat Buren die klaagden over de trillingen, te horen hebben gekregen dat ze een slaappilletje moesten nemen. En er werd gevraagd of ze niet in de war waren met een voorbijrijdende trekker. „Daar word je vanzelf negatief van, als je dat hoort."

Positief

Taqa heeft de indruk dat de avond positief is verlopen. „Er was inderdaad een aantal omwonenden aanwezig die minder tevreden was over onze manier van communiceren. Wij hebben goed naar ze geluisterd en hun verbeterpunten meegenomen om wat mee te doen. We hebben ook een hoop positieve reacties gekregen van bewoners", aldus woordvoerster Marjolein Bijsterveld.

NHD