'Uw been moet eraf, maar u mag zelf kiezen welk'

• zaterdag 12 januari 2013
  • Categorie: , , ,
  • 'Trafoparticipatie'

Bestuurders van Hollands Kroon moeten hun handelen rond het transformatorstation eens kritisch beschouwen. Zo niet, dan maken ze een valse start met de voornemens voor meer burgerparticipatie, stelt Wim Sepers.

DOOR WIM SEPERS

Tijdens de informatieavond van 14 november jongstleden over het transformatorstation presenteerde de gemeente Hollands Kroon een 'infographic' over de procedure en tijdlijn voor de besluitvorming over het transformatorstation.

Tenzij alsnog anders wordt besloten, staat daarin gepland dat eind februari aanstaande het college een definitief besluit neemt over de locatie van het station. Na dat besluit wordt een periode van enkele weken ingeruimd voor overleg met de omgeving over de landschappelijke inpassing.

Omwonenden en belanghebbenden hebben in het voortraject steen en been geklaagd over het ontbreken van enig initiatief tot vooroverleg door de gemeente, aanvrager TenneT/ Liander en de planologische onderzoekers. De in het coalitieakkoord opgenomen voornemens over burgerparticipatie zijn tot nu toe van generlei waarde gebleken.

Idiote situatie

Als de procedure inderdaad zal gaan verlopen zoals door het college van Hollands Kroon wordt voorzien, dan ontstaat er een volstrekt idiote situatie. Immers, het college neemt eerst zonder burgerparticipatie een besluit over de locatie van het station en pas daarna mogen de omwonenden voor het eerst ook meepraten, en wel over de landschappelijke inpassing van een industrieel complex dat door iedereen wordt verfoeld. Dit soort burgerparticipatie achteraf lijkt op de dokter die tegen te patient zegt: „Helaas, uw been moet eraf, maar u mag zelf kiezen welke."

Het college wil de komende tijd voor verschillende projecten aan de slag met interactieve beleidsvorming. Dat klinkt prachtig, maar is het ook geloofwaardig met de gang van zaken rond het transformatorstation in het achterhoofd? Dat is namelijk een voorbeeld hoe het niet moet! Het zou te prijzen zijn dat onze bestuurders de moed durven verzamelen tot reflectie op hun handelen in de lange periode dat het transformatorstation als hot item op de agenda stond (en nog staat). Zo niet, dan krijgen de plannen voor burgerparticipatie in de toekomst een valse start.

Wim Sepers is bevvoner van de Rijdersstraat in 't Veld en verklaard tegenstander van het trafostation op locatie 4 nabij De Weel.

NHD