Uitgifte Kooyhaven in fasen

• vrijdag 25 januari 2013
  • BREEZAND Nog voor de zomer schieten op andere invulling plangebied

DOOR LYDIA JASPER

De uitgifte van het terrein voor Kooyhaven gaat in drie fasen. Een consortium van drie bedrijven zal het plan uitvoeren. In mei praat de raad van Hollands Kroon over het gebied. Wethouder Theo Meskers hoopt dat het voorontwerpbestemmingsplan voor de zomer ter inzage ligt. „Er zit beweging in."

Er wordt al ruim tien jaar gesproken over de aanleg van een haven, ten zuiden van de Kooybrug, op het grondgebied van Hollands Kroon. Inmiddels zijn onder andere de economische omstandigheden veranderd wat ervoor heeft gezorgd dat er andere partijen bij de realisatie zijn, betrokken. Zo is de rol van aannemersbedrijf Heijmans — die zich terugtrok — vorig jaar overgenomen door een consortium bestaande uit Ballast Nedam, Dura Vermeer en de Vries & van de Wiel.

Belangstelling

"Bedoeling is om Kooyhaven in fases uit te geven", legt Meskers uit. „Zowel in de eerste als de tweede fase gaat het om dertig hectare. Het totale zoekgebied, tussen ruwweg de spoordijk en de Kooybrug, betreft negentig hectare. Afhankelijk van onder andere de economie en de belangstelling volgt er een derde fase."

Met omwonenden is er inmiddels gesproken over deze gang van zaken. Doordat het terrein niet in een keer wordt uitgegeven, zal dat ook gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de groenstrook die aan de Schorweg zou komen.

Ook zal de haven waarschijnlijk iets anders in het zoekgebied worden ingepland. „Met de toenmalige gemeente Anna Paulowna zijn afspraken gemaakt. Nu moeten we kijken in hoeverre we de randvoorwaarden kunnen  behouden. Want het nieuwe voorstel vergt wellicht een iets andere inpassing. Maar groter dan het zoekgebied gaat het niet worden."

Akkoord

Wanneer er een bestemmingsplanwijziging moet komen, zal de coalitie daar eerst akkoord mee moeten gaan. „We hebben het dan over een landschappelijke inpassing, gebaseerd op een andere indeling van het gebied."

NHD