Plek trafostation achteraf bekend

• Categorie: , ,
  • ANNA PAULOWNA College beslist pas na raadsvergadering
     DOOR MIKE DEUTEKOM -

Wie denkt na de vergadering van de gemeenteraad van Hollands Kroon op 14 januari te weten waar het transformatorstation bij 't Veld straks gebouwd gaat worden, komt zeer waarschijnlijk bedrogen uit. Het college van burgemeester en wethouders neemt later, tijdens een collegevergadering, pas een besluit.

In een memo aan de gemeenteraad laat het college exact weten hoe de procedure nu verder gaat, aangezien niet de raad maar het ollege de beslissingsbevoegdheld heeft over het afgeven van de gevraagde verklaring van geen bezwaar. Netbeheerder Tennet heeft die verklaring nodig om verder te kunnen in de procedure om een nieuw transformatorstation te bouwen. Het college is voornemens om die verklaring of te geven vol. de locatie vier, tegenover De Weel.

Volgens de memo gaat het college de raad tijdens de vergadering van 24 januari per fractie om een zienswijze vragen. „Het kan natuurlijk zijn dat voor een bepaald standpunt een duidelijke meerderheid aftekent. Het is echter ook mogelijk dat de fracties uiteenlopende zienswijzen naar voren brengen en met be-trekking tot verschillende aspecten. Dat kan, die ruimte is er. En, een besluit hoeft de raad niet te nemen", stelt het college.
    „Om die reden wordt het onderwerp alleen voor het oordeelvormende gedeelte van de vergadering geagendeerd. Het college zal vervolgens de zienswijzen wegen en aan, de hand daarvan een definitief besluit nemen. Niet in de raadsvergadering zelf. In de collegevergadering. Het college zal de raad informeren over het besluit."

De meeste oppositiepartijen willen deze manier van besluitvorming voorkomen en hebben aangekondigd met een voorstel te komen waarmee de beslissingbevoegdheid weer bij de raad terecht komt. Of een meerderheid dat voorstel steunt, is onzeker.

NHD