Nieuwe jaar telt 136 agrariërs minder

• donderdag 3 januari 2013
  • Categorie:
  • MEDEMBLIK  Cijfers over 2012 van CBS wijzen voor koploper gemeente Medemblik op toenemende schaalvergroting.
    DOOR ED DEKKER

In Noord-HoIland boven het Noordzeekanaal zijn vorig jaar 136 agrarische bedrijven verdwenen. pit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Medemblik is koploper. Daar stopten 29 agrariërs. Met deze is Medemblik de derde gemeente van Nederland.

Alleen de gemeenten Westland en Horst aan de Maas verloren in 2012 meer agrarische bedrijven, 44 respectievelijk 33 stuks. In Medemblik gaat het om daling van 6,9 procent. In verhouding verdwenen er in het verspreidingsgebied van het NHD de meeste bedrijven in Beverwijk: 15,8 procent. Het betroffen drie bedrijven.

Met het verlies van 136 agrarische bedrijven zit Noord-Holland onder het landelijk gemiddelde. Elke dag houden er gemiddeld in Nederland  zeven agrariërs mee op. De belangrijkste oorzaak is het gebrek aan een opvolger. Er zijn ook boeren die het niet langer kunnen boIwerken. De cijfers van Medemblik wijzen volgens regionaal LTOvoorzitter Arie Schouten op toenemende schaalvergroting.

Medemblik is een grote fusiegemeente, met agrarische kernen als Wervershoof, Andijk, Zwaagdijk en Nibbixwoud. Schouten: „De bedrijven worden steeds groter. Wie blijft, breidt uit. De agrarische structuur biedt daar ruime mogelijkheden voor. De grote landinrichtingsprojecten zijn overal in West-Friesland afgerond."

Als voorbeeld noemt de West-Friese voorman van de Land- en Tuinbouworganisatie spectaculaire ontwikkelingen in de bloemkoolsector. „Tachtig procent van de Nederlandse bloemkool wordt geteeld door tien bedrijven in West-Friesland." In deze regio groeit ook veel broccoli, bijna 40 procent van het landelijk areaal. Rene Verdonk (40) uit Wervershoof verbouwt 160 ha broccoli. Vijftien jaar geleden begon hij met niks. Hij zegt: „De gemiddelde grootte van een bedrijf in de vollegrondsgroente was toen rond vijftig hectare. Nu is dat het dubbele.

Veel agrarische bedrijven zijn in 2012 ook verdwenen in Hollands Kroon (16 stuks, 2,4%) en Heerhugowaard 14,( 11,2%). In Waterland stopten 9 agrariërs (7,1%), Heemskerk 8 (10,8%), Harenkarspel 7 (3,5%), Zijpe 7(4,1%), Drechterland 6 (2,8%), op Texel 5 (2,4%) en in Den Helder 4 (9,3%).

In percentages volgt na Beverwijk Schagen. Deze gemeente verloor 14,3 procent van zijn agrarische bedrijven (4 stuks). De nummer drie is Hoorn (verlies van 12,5 %, 3 bedrijven).

Het CBS onderzocht ook hoeveel landbouwgronden gemeenten zijn kwijtgeraakt. Voor Noord-Holland boven het Noorzeekanaal is ook daar Medemblik koploper. De cijfers geven een vertekend beeld. In Medemblik zou het areaal zijn ingekrompen met 387 ha (5%). Slechts een beperktt deel is opgegeven voor woningbouw, natuur, recreatie of andere bestemming. Het CBS telt veranderingen op de grondmarkt mee. Bij tijdelijke huur 'verhuist' land naar de woonplaats van de pachter. Met 'de reizende bollenkraam' gebeurt dat vaak in West-Friesland.

NHD

Ik zou ook stoppen met het leven als boer zodra ik een windturbine in mijn achtertuin of de tuin van een ander (Denk Tom de Wit te Wieringerwaard)had.