Nieuw Schagen van start met lessen in integriteit

• donderdag 3 januari 2013
  • Categorie:
  • SCHAGEN - De nieuwe gemeente Schagen ontstaat in een periode vol bestuurlijke schandalen.
    Daarom gaan raadsleden, wethouders als ambtelijke staf gaan op een externe cursus integriteit.

D66 diende daartoe een motie in. Collegepartijen CDA, VVD en PvdA vonden het wat dubbelop, want de griffie had over twee weken al een ’avondje integriteit’ gepland. Maar omdat weinig belangrijker is dan een onkreukbaar bestuur stemde vrijwel de hele raad in.

Alleen de vijf liberalen vinden het teveel van het goede.

Integriteit was meteen ook het thema van de een van de dissonant tijdens de overwegend positieve installatievergadering. Want er komen twee Beemsterboeren in één raadszaal. Zoon Jelle als fractievoorzitter van het CDA en daarmee ook als controleur van vader Jos. In diens functie als CDA wethouder.

,,Een onverstandige constructie,’’ oordeelde Frans Bas (D66). Friso Teerink (DNA) stelde het scherper: ,,Zelfs de schijn van belangenverstrengeling moet worden vermeden. De wet zegt ’bij twijfel niet doen’. Ook is geen sprake van een uniek talent. Het CDA heeft voldoende potentieel om kwaliteit aan te boren.’’

Jelle Beemsterboer ontkende niet dat de constructie lastig is maar beloofde dat hij en zijn vader de grenzen zorgvuldig zullen bewaken.

Is het niet eens hoog tijd dat er in de gemeente Hollands Kroon een integriteitsonderzoek wordt verricht?

Dan wel graag een onderzoek door burgers uit de Gemeente zelf dmv. loting en niet door bevriende relaties van politiek of ambtenaren.

De uitslag zal schokkend zijn verzeker ik u.