'Gemeente negeert dorpsvereniging'

• zaterdag 26 januari 2013
  • Categorie: , ,
  •  Onacceptabel

In 't Veld, De Weel en Zijdewind is er nogal wat gaande over de plannen van de gemeente om toestemming te geven tot de bouw van een transformatorstation dicht achter de bebouwing van de Rijdersstraat ter hoogte van de voormalige Rabobank.

DOOR GINUS HAHN

Voor de dorpsraad is deze locatie niet acceptabel, vooral omdat deze heel dicht achter de bebouwde kom ligt en op een negatieve wijze beeldbepalend is voor de entree van het dorp. De dorpsraad heeft dit stand-punt op diverse manieren duidelijk gemaakt aan het college en de raadsleden van Hollands Kroon. Maar de gemeenteraad  heeft nu het college het mandaat gegeven om een besluit over de locatie te nemen. Dc raad is hiermee voor haar verantwoordelijkheid weggelopen.

Door dit mandaat heeft de raad feitelijk haar stem weggegeven en daarmee de democratische macht, die de raad heeft ten opzichte van het college, namelijk controlerend. De gemeenteraad heeft nu op donderdag 25 april alleen nog maar de mogelijkheid om een zienswijze te geven, maar het college behoudt het laatste woord. Hoe de zienswijzen ook zullen luiden, het college beslist uiteindelijk.

Belangen

De dorpsraad roept daarom het college en gemeenteraad nogmaals op om verstandig te zijn en te luisteren naar al die stemmen in 't Veld en Zijdewind. Het gaat hier niet om een algemeen belang tegenover een persoonIijk belang.

Het gaat hier om een beperkt financieel belang van TenneT tegenover het algemeen belang van de woongemeenschap. Wij vragen de gemeente om samen met TenneT/Liander een nieuwe locatie te zoeken. Het mag toch niet zo zijn dat het college van de gemeente Hollands Kroon zonder slag of stoot de voorkeurslocatie van TenneT accepteert, omdat dit de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing voor TenneT is. Voor het college en de raad moeten de belangen van de aanwonenden en de bewoners veel belangrijker zijn dan het financieel voordeel van TenneT.

De leden van de raad zijn door de burgers gekozen en dienen daarom de belangen van de inwoners van onze dorpen te behartigen. De leefbaarheid van onze dorpen wordt schade toegebracht, nu en voor de toekomst. De leefbaarheid van onze dorpen had toch iedere politieke partij hoog in het vaandel staaan tijdens de verkiezingscampagne. Laat dan de politiek er ook voor zorgen dat de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze dorpen niet wordt aangetast.

Daarnaast is de dorpsraad van mening dat zij over het trafostation onvoldoende geinformeerd en gehoord is door de gemeente. In de voormalige gemeente Niedorp heeft juist het gemeentebestuur het initiatief genomen om in alle kernen dorpsraden te stichten om het gemeentebestuur een klankbord te geven voor de stem van de burgers. Hollands Kroon heeft onze dorpsraad op diverse momenten volledig genegeerd.

Ginus Hahn is voorzitter van de dorpsraad 't Veld/Zijdewind

Er is voor Tenne T veel geld mee gemoeid, niet voor de gemeente of haar inwoners.

De mensen in Hollands Kroon kunnen zich ook eens afvragen waarom een College zoveel moeite doet om over de financiele belangen van Tenne T te waken, dat is immers niet de taak van een College.

De taak van een College en een Raad is het behartigen van de belangen van de inwoners van Hollands Kroon.
    We kennen allemaal wel het gezegde "NIETS VOOR NIETS".

De hele zaak stinkt als een rottend karkas.